Spørgelysten var stor bag skærmene, da By & Havn tirsdag afholdt tre onlinemøder om konsekvenserne for miljø og mennesker, hvis den kunstige ø Lynetteholm bliver oprettet.
Hvis Folketinget siger ja til projektet, er vi klar til at gå i udbud og begynde at anlægge Lynetteholm i slutningen af året.
Anne Skovbro, By & Havn
Lynetteholm er betegnelsen for den 2,8 kvadratkilometer store halvø, der efter planen skal ligge mellem Refshaleøen og Nordhavn i København. Øen skal oprettes ved de næste 30 år at køre 80 millioner ton (især forurenet) jord med lastbiler i pendulfart gennem København.
By & Havn er bygherre for det omfattende Lynetteholm-projekt.
Vegetation forsvinder
Opførelsen af den kunstige halvø Lynetteholm har medført heftig diskussion og bekymring for den øgede belastning, de mange lastbiler, der transporterer jord, kommer til at forårsage – både i forhold til støj og i forhold til miljøet, når havbunden bliver fyldt op med jord.
Flere borgere spurgte ind til konsekvenserne for miljøet – især havmiljøet.
– Vi kan ikke undgå, at der vil være bundvegetation og muslingebanker, der forsvinder, indrømmer projektchef i konsulent- og rådgivningsfirmaet COWI Henrik Hostrup Pedersen.
Konsekvenserne for havmiljøet blev uddybet af Hydraulisk Institut.
– Når man fylder et område op, vil der være nogle muslingebanker, som engang bliver ødelagt, når man placerer noget ovenpå det. Men til gengæld skaber man et kystlandskab med sandstrand. Så der kommer noget andet til erstatning. Men der er selvfølgelig noget, der bliver tabt, lød det fra senioringeniør fra Hydraulisk Institut Ole Christensen.
Men hvor meget natur på land kommer der egentligt ud af de cirka 270 hektarer, der bliver oprettet med Lynetteholm? Det kan borgerne ikke få svar på.
– Vi har ikke lagt os endeligt fast på, hvordan balancen skal være. Vi ved, at Københavns Borgerrepræsentation gerne vil have mulighed for, at have indflydelse på det endelige design. Derfor vil vi være meget kede af i dag at skulle låse os fast på et tal, lød det fra administrerende direktør i By & Havn Anne Skovbro.
Der findes alternativer
By & Havn forsøger især at sælge projektet på, at formålet er at klimasikre København, i tilfælde af at havene stiger som følge af klimaforandringer.
Flere borgere spurgte ind til, om det overhovedet er nødvendigt at bygge Lynetteholm – findes der ikke alternative måder at klimasikre København på? Det bekræftede en af eksperterne i panelet.
– Man kan sikre, at der er et beredskab, der i tilfælde af en stormflod sikrer, at København ikke bliver oversvømmet, lød vurderingen fra Hydraulisk Instituts Ole Christensen.
Overtræder støjværdier
Flere borgere krævede også svar på, hvor mange år de skal leve med støj fra oprettelsen af Lynetteholm?
– De næste to-tre år vil der være støj i forbindelse med anlægsarbejdet. Herudover vil der i driftsfasen, hvor vi fylder Lynetteholmen op med jord i løbet af de næste 30-35 år selvfølgelig være noget støj fra den her lastbilstrafik, forklarede Henrik Hostrup Pedersen fra COWI.
Bygherren By & Havn forsøgte at berolige borgerne og tale støjgenerne ned.
– Det er ikke noget, man vil føle sig påvirket af, forsikrede anlægschef hos By & Havn Hans Vasehus.
Men rådgivningsfirmaet Rambøll, der står bag den såkaldte VVM-rapport, der kortlægger konsekvenserne for natur og mennesker – herunder også støjforurening – gjorde det klart, at der er scenarier, hvor støjgrænserne vil blive overskredet.
– Der vil være zoner, hvor grænseværdierne for støj er overskredet – både i anlægsperioden og driftsperioden – både når det gælder vejtransporten af jord og støj fra byggepladsen. Beregningerne i VVM-rapporten viser, at der i visse perioder og i visse områder er overskridelser af støjgrænsen. Når vi når længere frem med projektet, må vi vurdere, om der er behov for særlige tiltag i nogle områder, lød det fra seniorkonsulent hos Rambøll Claus Fisher.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen sendte i sidste måned den såkaldte VVM-rapport i offentlig høring frem til den 25. januar.
– Vi forventer, at Folketinget nu går i gang med beslutningsprocessen om Lynetteholm. Hvis Folketinget siger ja til projektet, er vi klar til at gå i udbud og begynde at anlægge Lynetteholm i slutningen af året, forklarede administrerende direktør i By & Havn Anne Skovbro.
Anlægsloven ventes førstebehandlet i Folketinget til marts og endelig vedtaget i juni 2021.
Den 13. januar kan du deltage i endnu et offentligt onlinemøde om Lynetteholm. Denne gang arrangeret af Christianshavns Lokaludvalg og Indre Bys Lokaludvalg.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278