12 Jan 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Dollars vinder over GMO-modstand

Folkeafstemning i Californien

Dollars vinder over GMO-modstand

To måneders massiv kampagne sikrede et nej til mærkning af gensplejsede fødevarer.

Cirka 10 store selskaber med 270 millioner kroner i ryggen vandt over en folkelig alliance, der kun havde 47 millioner kroner i kampagnefonden. Her taler lokalpolitikeren Paul Koretz for ja til GMO-mærkning ved et møde indkaldt sygeplejerskernes fagforening.
FOTO: carighttoknow.org
1 af 1

På USA's valgdag, den 6. november, hvor Obama blev genvalgt til fire år i Det Hvide Hus, stemte indbyggerne i Californien nej til et forslag om at fødevarer med gensplejset indhold skal mærkes.

Trods en stor kampagne og tusinder af aktive græsrødder endte 53 procent af vælgerne at stemme nej til kravet, om at producenterne skal mærke deres fødevarer, hvis de indeholder gmo'er. 47 procent støttede kravet.

Resultatet er påfaldende og afspejler, at gmo-producenterne har haft penge nok til at overbevise de skeptiske vælgerne, anfører sammenslutningen af økologiske familiebrug i Californien - Cornucopia.

"Meningsmålinger viser, at over 90 procent af USA's indbyggere støtter et krav om mærkning og dermed retten til at vælge", skriver Cornucopia.

Sådan tolker vicedirektør Mark A. Kastel fra Cornucopia befolkningens holdning, når den ikke har været udsat for en massiv annoncekampagne betalt af frøproducenter og den bioteknologiske industri.

270 millioner for et nej

Men op til folkeafstemningen i Californien brugte gmo-producenterne og deres støtter, hvad der svarer til 270 millioner kroner på  en kampagne.

- Selskaber, som producerer gensplejsede afgrøder og de tilhørende sprøjtemidler kæmpede sammen med fødevaremonopoler, som bruger gmo-afgrøder, med næb og klør for at få afvist forslaget, og de kastede 46 millioner dollars ind i anstrengelsen for at  forhindre vedtagelse af et krav om, at et mærkat på pakkerne skulle oplyse om gmo-indholdet, siger Mark A. Kastel.

Vi har tabt et slag, men en bevægelse er født.

Steven Hoffman

Firmaet Monsanto, som blandt andet står bag gmo-majs og sprøjtemidlet Roundup, bidrog med 44 millioner kroner til nej-kampagnen.

En alliance med hele 3800 små og store organisationer støttede kravet om mærkning. Alliancen indsamlede næsten 47 millioner kroner og havde over 10.000 aktivister på gaden. Men de pengestærke virksomheder vandt.

- Hvis selskaberne virkelig selv troede på, at gensplejsede fødevarer er gode, burde de være lykkelige for at fortælle forbrugerne, hvilke der indeholder gmo-materiale, påpeger Mark A. Kastel.

Rotter dør af gmo

I september offentliggjorde den franske professor Gilles-Eric Séralini forskningsresultater, som viser, at rotter fodret med gmo-majs hyppigere får kræft og dør tidligere end rotter, der bliver fodret med ikke-gensplejset majs, som Arbejderen beskrev den 28. september.

Professor Séralini gør i særlig grad EU opmærksom på sine forskningsresultater, fordi EU er ved at behandle ansøgninger om godkendelse af en række gensplejsede afgrøder.

- Forskningsresultaterne er bekymrende. De understreger vigtigheden af, at familier i Californien får ret til at vide, om maden er gensplejset og dermed mulighed for selv at beslutte, om de vil risikere deres helbred ved at spise gmo-mad, sagde lederen af kampagnen for et ja til kravet, Gary Ruskin.

Men det blev et nej i Californien.

Dog fortsætter kampen for tvungen mærkning af gmo'er i USA.

- Vi har tabt et slag, men en bevægelse er kun lige født, siger Steven Hoffman fra Organiccomsumers.org.

Han henviser til at kommunen San Juan i den lille stat Washington faktisk har vedtaget et totalt forbud mod at dyrke gmo-afgrøder i kommunen. Inden nytår vil aktivister i hele staten indsamle 320.000 underskrifter og dermed tvinge det lokale parlament til at diskutere et generelt forbud i staten.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


16. nov. 2012 - 10:30   16. nov. 2012 - 10:46

USA

se@arbejderen.dk