Det var lidt unfair. De fleste af de 16 skuespillere ved forestillingerne Det Kolde Bord på Teater Grob i København er scenekunstnere på vej – nye og mange af dem ukendte. Men ind kom så skuespilleren Charlotte Munck, nok bedst kendt fra tv-serien Anna Pihl, og åd af Det Kolde Bord i scenen i stykket "En kærlig krise".
Der er ikke meget etableret teater med statsstøtte over dette projekt. Det var teater i kamp.
Hun erobrede scenen totalt.
Nye og garvede
Konceptet Det Kolde Bord indbyder ellers til at nye og garvede skuespillere mixes sammen for at udjævne gabet mellem "wannebees" og etablerede scenekunstnere. Oven i kommer fire dramatikere og instruktører, heraf også nogle nye.
Det Kolde Bord er et tilbagevendende teaterkoncept, som gæster de danske teaterscener.
Fire dramatikere, fire instruktører, 16 skuespillere fik i lørdags til opgave at forberede et lille stykke på 30-40 minutter. Et enormt pres.
Dette er et glimrende koncept, der er tiltrængt. På den måde kan ny dansk scenekunst og dramatik blive tvunget frem. Dialetik in action. Denne gang var det da også teater i kamp. På Det Kolde Bords Facebook-side blev dette illustreret ved, at flere af de deltagende forleden desperat søgte øvelokaler, da de havde fået opgaven stillet!
Der er ikke meget "etableret teater med statsstøtte" over projektet. Befriende.
Rosalinde Maria Mynster er lovende
Ud over at Charlotte Munck gjorde godt indhug i Det Kolde Bord denne aften, glimrede især dramatikeren Rosalinde Maria Mynster med en præcis tekst til stykket "En svær fødsel".
Skuespilleren Jonas Kriegbaum viste en god evne til at favne publikum og give teksten liv.
Men også den lovende up-coming skuespiller Simone Vincents viste gode takter i at indleve sig i teksten "En spirende forelskelse".
Man blev ikke mæt af Det Kolde Bord, nærmere tvært imod. Man blev mere sulten efter spirende, nytænkende dansk dramatik.