For publikum kan det godt lyde ekstremt kedeligt og banalt, at vi skal opleve dans, akrobatik og musik, inspireret af den for længst afdøde hollandske middelaldermaler, Hieronymus Bosch.
Betagende og mavepustende ny-cirkus om en syret maler fra middelalderen
Men overraskelsen er total, da en sand scenografisk farve-eksplosion, energisk akrobatik på scenen og dundrende Doors-hits fra højtalerne ryger lige i fjæset på os i forestillingen Bosch' Drøm på det københavnske teater Republique.
Det er slet ikke underligt, at over 20.000 begejstrede publikummer sidste år købte billet til til forestillingen, der nu er sat op igen.
Malede alle
Hieronymus Bosch, født omkring 1450, har inspireret moderne kunstnere som Salvador Dali og for eksempel Doors-forsangeren Jim Morrisson, der efter at have set Bosch' malerier på galleriet Louvre i Paris i 1970'erne begyndte at hallucinere og skrive endnu flere syrede sangtekster.
Men Bosch' værker er fyldt med en dybere betydning. Han var den eneste maler i sin samtid, der ikke udelukkende malede billeder med religiøst eller adeligt indhold. Han malede alle slags mennesker, og var den første på sin tid, der for eksempel valgte at male en vagabond.
I det berømte maleri Høvognen trækker dæmoniske væsner med dyrehoveder en vogn, omgivet af rige personer og præster lige lukt ned mod grådighedens helvede. Den rige forsøger – ikke overraskende – at betale sig ud af katastrofen.
>> SE BOSCH' MALERIER HER
Levende på scenen
Bosch' Drøm skal du simpelthen se. Vi får nedslag i malerens liv og malerier. Det er svært af finde en decideret rød tråd. Men nyd blot kulturens forunderlige frembringelser på et meget højt plan. Alt klapper. Artisterne er dybt betagende. Videoinstallationen hæsblæsende. Produktionen, der er skabt af i en co-produktion mellem det canadiske nycirkus-kompagni Les 7 Doigts og danske Teater Republique, gør Bosch’ surrealistiske malerier aldeles levende på scenen.
Det var dog kærkomment, at en "kedelig" kunstprofessor i starten af forestillingen gav os et indblik i Bosch' malerier, så vi fik den dybere mening med dette syrede festfyrværkeri.
Ros skal især instruktøren og idemageren Samuel Tétreault samt Ange Potiers video & visuelle design have. Bente Nielsen og Kristina Widriksen kostumer og Karin Ørums masker imponerer gevaldigt.