Jeg synes, at det var allersejest, hvor Cykelmyggen Egon står på styret og sadlen på én gang uden at holde med hænderne. Han lavede også håndbøtter! Det kan jeg også. Altså, jeg øver mig i hvert fald på at køre med én hånd...
Så var tudsen vildt fed. Dens kæmpe mund var ret farlig. Men desværre var diskolyset ret ubehageligt at se ind i.
August Fenger, seks år
Teaterstykket "Cykelmyggen Egon mødet Tommelise", der kører frem til 28. maj i Østre Gasværk i København, er et rigtig godt stykke. Det er ikke hver dag, at teater tager børn helt alvoligt.
Det går ikke at løse problemerne alene og hver for sig. Vi må stå sammen i fællesskab.
Men dét gjorde forfatteren Flemming Quist Møller fra 1967 med sin børnebøger om Cykelmyggen Egon. Og det gør han stadig – denne gang sammen med instruktøren Steen Koerner.
Vi oplever Egon på nye eventyr med internationale artister og onde skarnbasser, gode spyfluer, myreprinsesser og H.C. Andersens Tommelise! Som bekendt vil Egon hellere cykle end flyve.
Flemming Quist Møller, født i 1942, fortæller selv historien fra scenen. Omkring ham er der alt fra trapez-artister til electric boogie, sang og capoeira-dans.
Flemming Quist Møller har siden sine unge år ifølge sin selvbiografi, Rytmeflip og abestreger, "deltaget i klassekampen" på de undertryktes side. I Cykelmyggen Egon-bøgerne synes jeg, at han fornemt overfører magtforholdene under kapitalismen til mosens dynd! Han gav – igen ifølge sine erindringer – cykelmyggen sit specielle navn, fordi datidens magthavere hetzede på selve navnet Egon, som skulle være "overrepræsenteret" blandt udsatte fanger i fængslerne.
Og så gør insekterne selvfølgelig oprør i mosen! På et tidspunkt bliver undertrykkelsen nemlig for meget for insekterne i Østre Gasværk, og en af dem udbryder energisk, "Det går ikke at løse problemerne alene og hver for sig. Vi må stå sammen i fællesskab".
Hvis bare de voksne mennesker kunne sige det samme indefor en overskuelig tid!
Anders Fenger, 49 år




















