Det var med store forventninger, at Arbejderens anmelder mødte frem til Dagens Festugesatire på Teatret Svalegangen. To timers improviseret satire baseret på dagens aviser. Hvilket spændende koncept.
Både unge og ældre gik igang med at rive artikler og annoncer ud af landsdækkende avisers virkelighed.
Teatret Svalegangen satsede for tredje år i træk på publikum som medspillere i Dagens Festugesatire.
Ved cafébordene gik et engageret publikum af både unge og ældre igang med at rive artikler og annoncer ud af landsdækkende avisers virkelighed.
Alle forslag gik videre til aftenens vært, Per Smedegaard, som styrede scenen ved at kaste skuespillerne ud i monologer, redaktionsmøder og ældremads-køkkener.
De fire faste skuespillere i festugesatiren sprang på scenen sammen med aftenens gæstestjerne, Brian Lykke. Mia Lyhne havde desværre måttet melde afbud.
Hvordan gengiver man et sceneshow, hvor det ene ord tager den andet? Hvor skuespillerne har deres faglighed og erfaring på spil, mens de må håbe på at samspillet og de gode ideer vil komme til dem spontant. Ikke to aftener er ens.
Avisoverskrifter om Inger Støjberg gav hurtig melding: "Det kræver dobbelt statsborgerskab at bo i Auning på Djursland". Den nye skolereform kom til at hedde: "Tidligt op og sent hjem". Senere fik Brian Lykke snoet sig elegant frem som kaospilot, der kun kunne komme med ideer eller nedskæringer. (Et hint til Uffe Elbæk?)
Holger Østergaard Kristensen sneg sine på jysk underdrevne replikker ind og fik scenen sat i sammenhæng. Anders Brink Madsen var stærk med sine forskellige karakterer.
Det var sjovt, skørt og pudsigt, men samtidig for tyndt i forholdet til det flotte og udfordrende koncept. Med al respekt for at improvisationens vilkår - så kunne der godt have været skarpere replikker og holdninger.
Men avisen Arbejderen kunne jo lægges frem blandt de andre aviser på bordene til næste år? Måske den kan give nogle indspark.
Arbejderens udsendte vil se frem til en fjerde omgang af Dagens Festugesatire.



















