30.000 sønderjyder blev indkaldt til at kæmpe det tyske kejserriges beskidte krig i 1914. Uden hensyn til, at langt den overvejende del var dansksindede og derfor ikke betragtede det som deres krig, så rakte den tyske propagandamaskine ud og indfangede dem.
En af dem kunne have været den lille komiske mand, der med lune og snarrådighed formår at overleve - også mentalt - midt i et helvede, han ikke anerkender. Han aner simpelthen ikke, hvad han har med denne krig at gøre.
"Paradis i Helvede" er et fint eksempel på, hvad der kan ske, når gode og kreative tanker får fast form. Morten Eisner, der nok bedst er kendt som tv's Bamse fra 1986 til 1994, har sammen med instruktør Peter Darger skabt en historie om krigens vanvid som led i Golden Days tema om Første Verdenskrig.
Det er der kommet en lille stor forestilling ud af, med Morten Eisner som rædselslagen soldat og overlegen sprechstallmeister, der med store armbevægelser styrer slagets og verdens gang i "Cirkus Krig". Peter Darger har stukket begge hænder ned i den store surrealistiske værktøjskasse, som den italienske teatervirtuos Dario Fo og hans hustru Franca Rame skabte gennem et langt liv med absurd teater.
Gennem tekster af så forskellige digtere som Jeppe Aakjær og Emil Bønnelycke, samt de britiske soldaterdigtere John McCrane "På Flanderns Mark" og Woodbine Willys "Bare bliv ved" brager kanonerne og farcen videre. Over stok og sten går det med musik og sang i Jeppe Eisners utrolige skyttegravskulisse, mens den skrækslagne sønderjyde klamrer sig til sin lille pipfulg i bur for at forhindre forstanden i at forstå denne nyttesløse krigs nyttesløse gang.
Ægte teater opstår altid når ægte mennesker føler ægte indignation og beslutter sig for at sætte lyd, ord og rum til deres følelser. Sådan en forestilling er "Paradis i Helvede".