"Så blidt tilstede" kalder Sebastian sin nuværende turné, men pludselig stod han så på scenen, ganske knejtet og i hopla, og bukkede storsmilende til det ventende publikum i Aarhus Musikhus.
Sebastian sparede ikke på drøje hug til politikeres tåbeligheder...
Med denne velkomst var distancen mellem kunstner og publikum brudt. Øjenhøjden fundet. Alligevel vidste vi godt, gennem hvis øjne aftenens budskaber ville blive set.
De første toner fra guitaren åbnede blidt for det univers af varme til menneskeheden, der ligger i Sebastians melodier og sange, som i Sommerfuglen, Ingeborg og Nanna, fra børneserien af samme navn.
Erfaringernes stemme
Utroligt med Sebastians stemme, der ikke er den helt store vokal, men en stemme som fortæller sig i ind de erfaringer mange genkender fra skolen, fra arbejdspladsen, i skilsmissen og i livet. For slet ikke at tale om vores erfaringer med nyhedsmedierne, der ellers skulle hjælpe med at forklare verden.
I stedet vender disse nyhedsmedier verden på hovedet, rejser så langt bort fra jorden, at vi næsten holder op med at tænke over menneskers behov her på jorden.
Filosofi med rumklang
Sebastian kløede sig på hagen med armen hvilende på guitaren, mens den store filosofi blev rullet ud,
- Kan man få børn på Mars?
Han filosoferede højlydt videre, mens publikum i salen morede sig. Der blev nikket under hans bemærkninger om, at rumforskere drøner ud i rummet og i forbifarten overser både krig og klima katastrofer, og at børn dør under flugt. Dyb alvor i salen.
Alvoren forløstes, da Sebastian tog den humoristiske vinkel med sangen "Luftkasteller ". Han sparede ikke på drøje hug til politikeres tåbeligheder, såsom Søren Pind, Inger Støjberg og til Nasa.
Overvågningshysteriet
Vi landede på jorden igen, hvor 500.000 "øjne", også kaldet kameraer i det offentlige rum, dagligt holder øje med os her i Danmark. Men "Hvem holder som øje med dem, der holder øje med hvem…", sang Sebastian i sin forholdvis nye sang "Skjulte øjne", om overvågningshysteriet.
Det umiskendelige ved Sebastians tekster er hans stærke greb om det danske sprogs rytmik, dynamik og betydning, som han favner så smukt med sit musikalske univers.