"Hvordan sætter man gæld på scenen?" - Sådan lyder det indledende i programteksten til "Alle mulige ting til salg". Svaret giver Aalborg Teater med et brag af en forestilling om mennesker, der overlever i udkanten af vores velfærdssamfund, og hvis skæbne er deres sociale arv.
Der er ingen slukknap eller nødudgang, når "alle mulige ting" vælter imod os.
Omdrejningspunktet for handlingen er historien om den udslidte arbejdsløse 63-årige Anita og hendes 44-årige hjemmeboende søn, Lars. De bor og passer på hinanden i Anitas barndomshjem, en faldefærdig ejendom ved motorvejen, som banken har ladet hende overbelåne. Tvangsauktionen kommer ubønhørligt nærmere.
Systemet, der administrerer vores velfærdssamfund, har for længst kasseret Anita og Lars. Anita vil nu vise systemet, at hun godt kan klare sig selv. Sammen med Lars begynder hun at sælge "alle mulige ting", som de er omgivet af, eller som de er en del af. For, som moster Beate siger, "alle ting har en historie". Tingene er noget udslidt skrammel eller noget billigt juks ligesom velfærdssystemet, opfatter Anita, Lars, Beate, John og Ester.
Væsner i udkanten
Forestillingen bevæger sig fremad på en knivsæg. Ved første projektørlys minder scenografien om skolekomediens dagligstue med den ikoniske standerlampe og tunge efterkrigstidsmøbler. Det lægger op til dilettant, og Anitas replikker serverer Marie Knudsen Fogh flere af tæt på Ole Thestrups drævende stil. Så der grines, omend spredt. For som projektørlyset i stigende grad afslører al mulig scenografisk snavs, juks og skrammel, så transformeres replikkerne gennem fremragende skue- og samspil bort fra komedien og bliver til dramatik, så den spredte latter stikker i publikums hals.
Og klask! Disse væsner i udkanten af vores samfund, som vi publikummer næppe kan risikere at trykke i hånden, fordi vi har et helt system til at "gi dem en hånd", som snarere er en lussing end en håndsrækning, bliver til levende mennesker foran os. I teaterrummet kan vi ikke undslippe DERES skæbne. Der er ingen slukknap eller nødudgang, når "alle mulige ting" vælter imod os.
Det er et fantastisk samarbejde, der er blevet etableret mellem Henrik Szklany og Aalborg Teater igennem nu tre forestillinger. Kemien og forståelsen mellem forfatter, iscenesætter og ensemble er helt forrygende. Ikke blot er Henrik Szklany en spændende dramatiker, men Aalborg Teater har for tiden en trup, der kan give teksten den rette fremstilling.