I de sidste 40 år har Niels Hausgaard altid været der med sine på overfladen "uskyldige" sange, som altid har haft et underlag af dyb samfundskritik. Nogle af hans sange bliver nu sunget af andre i forestillingen "I Fornuftens Land" på Vendsyssel Teater.
Da sporskiftefejlen endelig er rettet, vælger ikke alle rejsende at springe på toget og gennemføre rejsen.
Gennem det sidste ti-år udvikler et Haugaard-show sig nærmest efter en fast formel. Lange introduktioner (på rigsdansk) mens der stemmes guitar for endelig at spille en sang på vendelbomål om en daglidags hændelse, som har en bidende satirisk pointe.
Dagligdags hændelse
Derfor har jeg altid forbundet Hausgaards sange med manden selv og egentlig aldrig troet det muligt for andre at fortolke og fremføre hans sange så overbevisende, at man troede på dem.
Men det ER muligt, hvilket demonstreres overordentlig overbevisende i forestillingen "I fornuftens land", som er bygget over Niels Hausgaard sange. Rammen er en ventesal på en lille provinsbanegård, som vi husker den fra 1950'erne.
Scenografien dufter lidt af D(et)D(er)(va)R - eller måske Sverige set gennem Roy Andersons øjne? Fire kvinder og to mænd strander i ventesalen på deres rejse til Fornuftens land, da der er sket en sporskifte fejl.
Et forventet kort ophold udvikler sig til to timer, hvor vi gennem 24 sange, slået an i Fornuftens land og fra albummet "I fornuftens land", får spiddet vores enfoldighed, letkøbte politiske indsigt, selvoptagethed, "mig selv først" griskhed og den lille racisme.
Rokker ved det mulige
Da sporskiftefejlen endelig er rettet, vælger ikke alle rejsende at springe på toget og gennemføre rejsen. Historierne, vi har fået fortalt, har rokket ved vores forestillinger om, hvad der opfattes som fornuftigt.
I Teatret Møllen og Vendsyssel Teaters iscenesættelse og fremstilling, hvor meget lidt foregår på vendelbomål, kommer teksternes kultur- og samfundskritik til at stå knivskarpt. Det er ligefør afklædningen af vendelbomålet får en slags Brecht-agtig verfremdungseffekt.
Det sammenbragte ensemble fungerer fremragende. Med en musikalitet i høj klasse ledes vi igennem hele følelsesregistret, og publikum får grinet meget af det spejl, der løftes op foran os.
Takket være denne forestilling vil jeg fremover opleve Hausgaard med fintunede ører. Prøv det selv. Det kan gøres ved at sikre sig billet, når forestillingen kommer på turné fra efteråret 2017.