"The Drama Triangle" – dramatrekanten – hedder den britiske billedkunstner Clare Woods anden soloudstilling i det københavnske galleri Martin Asbæk. Det er med galleriets ord "en dramatisk iscenesat fortælling", der folder sig ud i de 11 værker.
Hendes univers er absolut ikke af denne verden. I store, bløde penselstrøg folder livets absurditet sig ud som i en spøgelseshistorie. Beskueren bevæger sig angstfyldt rundt i Mary Shelleys "Frankenstein" eller Conan Doyles "Baskervillehunden". Farverne er afdæmpede, formerne er groteske, budskabet er angsten for angsten.
Blandt hendes værker er "Rachel Cakes". Hvem kvinden er fortaber sig i det uvisse. Hun stirrer monstrøst fra væggen som en ånd, der er sluppet ud af flasken. Halvt kvinde, halvt gestalt, flygtet fra en verden af smerte, og fastholdt af en gylden cirkel skriger hun lydløst ud i galleriets rum.
Det er ikke nogen bekvem udstilling. Balletdanserinden løsner sine lærredsko og afslører en fod, der er et blodigt sår i "Babs the impossible", og hvem mon der gemmer sig bag jordbærtyvens sorte maske i "Strawberry Thief"? Clare Woods vender ryggen til angsten og sender den videre til os derude.
Clare Woods (f. 1972) er uddannet ved Goldsmith's College i London i 1999. Hun er blandt andet repræsenteret på Arken Museum of Modern Art og The National Collection of Wales.