De dør som sædvanlig som fluer i Teatret Bag Kroens seneste serveringsteater Mordnopolet. Det gælder også den arbejdsløse kunstner Meriam, kendt fra teatrets sidste forestilling Mord til middag (anmeldt i Arbejderen 25. oktober 2012). Det var hende der skreg "Shit, jeg er shot!", da hun blev myrdet.
Hun genopstår kortvarigt i en gigantisk brandert i den nye forestilling, der er endnu mere syret end forgængeren. Flemming Bang, der også instruerer, Ivonne Cadovius, der også har skrevet teksten, og Thomas Hübertz, der både spiller og synger, har viklet deres klassiske Murder Mystery Dinner Party - mordgådemiddag - ind i det faktum, at tv dagligt bombaderer os med 148 reality programmer.
"Vi griner, vi græder, vi gyser, og vi glor på en forstilt, timet og nøje tilrettelagt virkelighed af social dumping, minimalisering af talent samt eksponering af samme", hedder det i forestillingens program.
Kort sagt, der skal ryddes op blandt klicheerne, og det bliver der så. Til en udsøgt tre retters menu nakkes blandt andet en musical-stjerne, en pølsetenor og en animalsk, arbejdsløs skuespiller i aktivering. To siamesiske stand-uppere kæmper med de poske rengøringskoner Gosja og Polka om prisen som den mest gakkede sketch, og her vinder sidstnævnte overlegent, også over Kongo og Uganda. Fælles for dem alle er, at de må lade livet.
Publikum skal naturligvis gætte, hvem morderen er, og det foregår pr. SMS. Vinderen får en flaske vin, men den egentlige vinder er det danske folkevid. Mordnopolet er så syret, politisk ukorrekt, bundsjofel og tænderskærende morsom, at det rykker helt vildt. Således vil dens version af "Jeg har mødt en rigtig negermand" garanteret ikke finde vej til Højskolesangbogen.
Mordnopolet er skrevet af teatrets direktør, Ivonne Cadovius, og hun kan udvikle sig til noget så sjældent som en vaskeægte politisk dramatiker. Der er saft, kraft og bid i hendes opgør mod reality-samfundets sociale dumping af tv-seernes liv, og hendes absurde karakterer er så ægte, at de virkelig kun kan findes i reality-verdens falske virkelighed.