Klassiske instrumentalister med dansk indfødsret står ikke just som sild i tønde. I modsætningen til perlerækken af skrappe sangere på både herre- og damesiden, er der langt mellem snapsene, når det gælder virtuose danskere på de traditionelle stryger- og blæserinstrumenter. Alle kender Michala Petris blokfløjte, færre pianister som Katrine Gislinge og amalie Malling og violinisten Kim Sjøgren, de lidt ældre husker cellisten Erling Bløndal Bengtsson, men så er posen ved at være tom.
Så er der den dansk-israelske violinist Nikolaj Znaider, født i 1975. Han har høstet en række fornemme internationale priser siden sit 15. år, og har oven i violinspillet begyndt en karriere som dirigent. Nikolaj Znaider er en efterspurgt herre, der spiller omkring 100 koncerter om året med de bedste orkestre, dirigenter og kammermusikensembler i verden.
Det skyldes ikke mindst Nikolaj Znaiders komplette beherskelse af sit instrument. Komponistens vilje og musikkens magi driver tonerne ud gennem fingre og bue på violinen, som i øvrigt er en af verdens dyreste, en såkaldt "ex-Kreisler".
Én af Nikolaj Znaiders hjemlige højdepunkter er den årlige stjernekoncert på Det Kongelige Teaters Gamle Scene. Den 1. februar kunne en stopfyldt sal høre virtuosen, akkompagneret af Robert Kulek på klaver. Den lettisk-amerikanske pianist er en dreven herre, der spænder vidt i sit repertoire, og han har spillet med nogle af nutidens største solister, heriblandt også tidligere med Nikolaj Znaider.
Programmet til årets "Stjernekoncert" kan bedst karakteriseres som suppe, steg og is. Forretten, Ludwig van Beethovens Sonate nr. 1 opus 12 fra 1797 er en perfekt adgangsbillet til den beethovenske musikrevolution, der udvider Mozarts arbejde med sonateformen i slutningen af 1770'erne. Klaver og violin følges udpræget ad uden standsforskel i en dristig, ungdommelig tone.
Hovedretten var Igor Stravinskijs "Divertimento", oprindelig skrevet som balletmusik til "Le baiser de la fee" – Feens Kys – fra 1934 og arrangeret til violin og klaver af komponistens faste duo-makker, violinisten Samuel Dushkin. De seks større og mindre stykker, der er blandt Stravinkys mere romantiske stykker, er mere tilgængelige end de mere kendte "Ildfuglen" og "Forårets Offer", men bestemt ikke kedelige. I lidt over 20 minutter folder Stravinskys stramme, musikalske logik sig smukt ud i Znaider/Kuleks vibrerende sammenspil.
Koncertens anden halvdel var helliget Wienerklassicismen med Richard Strauss' Violinsonate i Es-dur, og det er ren islagkage, som næppe har fået mange øjenbryn til at hæve sig af overraskelse. Det er skrevet i 1888 og regnes for en "ægte" klassiker med sine mange, hundesvære passager. der stiller store krav til samspil, balance og udtryk mellem violin og klaver. Igen foldede de to solister sig smukt ud i et drevent, men aldrig kedeligt parløb.
Der dryssede stjernestøv over Gl. Scenes publikum med Nikolaj Znaider og Robert Kuleks brillante, fælles musikforståelse.