Det københavnske Teater Republique er ambitiøse, når det gælder om at lægge sig i spidsen som teatret, der bringer inspirerende international scenekunst til Danmark. Nycirkusforestillingen Traces, der lige har været forbi, fik topkarakterer i Arbejderen 9. oktober.
Nu er canadiske LODHO - L'Orchestre D'Hommes-Orchestres - på deres andet besøg med vidunderligt groteske og dybt musikalske fortolkninger af sange fra Tom Waits store katalog. Det er en på alle måder grotesk og grænseoverskridende teaterkoncert.
På en scene, der er nærmest klaustrofobisk tæt af alskens møbler, dingenoter og husgeråd, huserer fire mænd og to kvinder. Kvinderne sidende på en bænk i tæt tilknappede spadseredragter á la frelserpiger fra fyrrene. De løsner mere og mere op – bevægende sig fra synkrone kaffekop-omrøringer til country & western sange garneret med lidt alpe-agtig jodleri.
Mændene synger som om stemmebåndene har ligget i whisky-lage i en generations tid, men for det meste går teksterne meget klart igennem, for det mestrer de – og det er vigtigt, for det er enormt sjove historier, de fortæller.
Det viser sig, at alt skramlet på scenen har en funktion. Alt bliver på mere og mere opfindsom vis taget i anvendelse som musikinstrumenter – fra stegepander, gryder og stole til mega-pipetter, vinpropper, balloner og blæsebælge. I de mest magiske øjeblikke er hele scenebilledet et rytmisk sammensurium af kroppe, der klapper og aer hinanden, mens scenografien skaber et underfundigt musikalsk lydbillede.
Det er en enestående oplevelse – som ikke findes mage til i Kongeriget. Så mange tak til Republique for at invitere gæster igen og igen.