Det giver en lidt mærkelig smag i munden at lave sjove hø-hø-komedier om små, personlige og nære problemer, når situationen i verden er så alvorlig, mener dramatikeren Thor Bjørn Krebs
Er der ved at ske et skred i teaterverdenen hen imod at tage stilling til de 'større' ting i verden - væk fra det mere personlige, individuelle og nære?
Arbejderen har spurgt en af Danmarks mest roste og omtalte manuskriptforfattere, Thor Bjørn Krebs fra København, om der er tendenser i dén retning.
- Hmm. I mange år har ironien været meget fremherskende indenfor teater og især film i Danmark, hvor historiefortællingen har haft en ironisk distance. Det har været præget af hø-hø-komedier, der handlede om, hvem der var gift med hvem, og om det nu kunne fungere i forholdet.
- Men det giver en lidt mærkelig smag i munden, når verdens-situationen omkring os er så alvorlig, som den er. Så er parforhold lige pludselig ikke det vigtigste, ironiserer Thor Bjørn Krebs, der er en af de unge dramatikere, instruktører og manus-forfattere, der 'tales om' for tiden i teatermiljøet.
Intet at grine af
Han har høstet stor ros for sit stykke Om Tommy. Et stykke, der netop har været sat op i Århus, selv om det er skrevet for tre år siden og tidligere sat op i København i 2003.
'Om Tommy' er bygget over virkelige hændelser; om danske soldaters psykiske eftervirkninger af Jugoslaviens-krigen.
Thor Bjørn Krebs interviewede en række hjemvendte danske soldater, læste rapporter om emnet og satte sig meget grundigt ind i problematikken.
Konsekvenser
Han mener ikke, at der er meget at grine af i verden som sådan.
- Måske har man i teaterverdenen skruet op for beskrivelsen af det nære, mens vi samtidig er blevet bombarderet med tv fra fjerne naturkatastrofer, krige og tragedier ude i den store verden. Men måske er det en reaktion på de store begivenheder ude i verden, der gør, at folk tænker på det nære og private såsom hus, familie, benzinpriser, grundloven og Højskolesangbogen.
- Måske er der sket det, at folk tænker på, hvilke konsekvenser, de store verdensbegivenheder kan have for netop dem selv, siger dramatikeren, der debuterede i år 2000 med forestillingen
Kunsten at vedligeholde en far, som blev tildelt Nat&Dags Københavnerpris for Årets Bedste Teater. Senere blev Krebs nomineret i flere omgange til en Reumert som bedste dramatiker.
Grundighed
Thor Bjørn Krebs har siden 1995 været tilknyttet Teater Grobs skuespillerensemble. Han er inspireret af Bertolt Brecht og hans politiske teater.
Har du tænkt på, at du kan provokere nogen med emnerne i dine stykker. I disse 'terror'-tider skal man jo passe på som kunstner, hvad man tager op af politiske ting...
- Jeg må vurdere, om jeg kan tage det nuanceret nok op. Jeg sørger for at behandle de emner, jeg tager op, med respekt. Jeg sætter mig grundigt ind i tingene, så det ikke bare bliver mine påstande, der kommer frem, men noget, der viser processerne i tingene. Og så er det ærgerligt, hvis nogen i den forbindelse forsøger at sætte mig i bås, siger Thor Bjørn Krebs, hvis teaterstil er kendetegnet ved en stor humor og stor inderlighed.
Tager måske Irak op
- Konkret handler mit næste stykke om en mødregruppe, men jeg tumler med en ide om at lave en film om, hvad der får udenlandske soldater i Irak til at udøve tortur i for eksempel Abu Ghraib-fængslet.
- Hvad sker der i hovedet på sådanne soldater? De er jo ikke psykopater, men helt almindelige fyre som dig og mig, hvor der sker et moralsk skred et eller andet sted. Pludselig er man gået langt over stregen.
- På den måde kunne filmen være en slags meget aktuel opdatering af skuespillet 'Om Tommy,' slutter Thor Bjørn Krebs.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278