Corner står igen i år i traditionens, fordybelsens og fornyelsens tegn
af Finn Hermann
I foyeren på Charlottenborg præsenteres man for Merete Hansens farveglade, dekorative fantasier over skure, både, hummere.
På Mellemdækket viser Mogens Nørgård eksempler på det omhyggelige naturstudium, der ligger til grund for hans abstrakte naturbilleder.
I trapperummet hænger digteren Peter Laugesens og maleren Mogens Gissels næsten uanselige lærreder med tekst og tegning i olie og kul. Den enes lyriske 'vrøvleprosa' går hånd i hånd med den andens krusseduller og skraveringer.
Stilfærdig
Corner står igen i år i traditionens, fordybelsens og fornyelsens tegn.
Den poetiske realisme slår igennem hos de fleste af udstillerne: Det kendte, det nære, gengivet i en oftest stilfærdig stil, dominerer hos flere af medlemmerne, således i Ole Sylvest Jacobsens 'gennemsigtige' akvareller, Poul Anker Bechs nærmest surreelle scenerier, Ole Prip Hansens tusmørke-interieurs, Kjeld Heltofts fine små koldnålsraderinger, (jo mindre, jo finere i detaillen) og Kisten Kleins mørke naturfotografier.
Blandt billedhuggerne hævder Hanne Varming sig.
Naturens stoflighed
Nogle af de mere lavmælte værker skal fremhæves. Det gælder Elsa Nielsens forfinede, næsten æteriske stregtegninger af unge piger.
Herhen hører også Lene Rasmussens spændstige, stramme blyantstegninger af nøgne træers grenværk. Axel Jensens mindeophængning handler om det stille liv, det nære, poesien i de små ting. Naturens, barkens, jordens, klippens egen stoflighed lyser ud af Morten Skovmands smukke dæmpede naturbilleder fra Norge.
Til de stilfærdige hører også Elisabeth Bergsøe - Corners eneste minimalist - med sine rene bemalede plader i douce farver, fra dæmpet kølig gul til sort-lilla: Ren stemning. Meditation. I ordets egentligste betydning: Stille Liv.
Umiddelbarhed
Regnar Jensens stille pastelagtige billeder rummer deres egen farlighed. I ét af dem står en kniv dirrende på spidsen..
Det nye medlem Finn Heiberg står for et mere udadvendt dramatisk udtryk med sine skumringsmættede scenerier, befolkede med mørke limousiner, træer og huse i en grov, tilsyneladende kejtet stil, inspireret af børnetegninger. Der er liv, umiddelbarhed og fortælleglæde i hans billeder.
Berettiget opsigt vækker den svenske gæst Lars Arrhenius` morsomme og satiriske 'boligblok,' en stor kasse dekoreret med fortællende billedserier i piktogramstil (forenklede symbolfigurer, som anvendes i tog, offentlige toiletter m.v.) En original kommentar til det moderne menneskes hverdag.
De øvrige udenlandske medlemmer og gæster, først og fremmest Celia Paul, Lucien Freud og Paula Rego, sætter med deres groteske figurbilleder den stilfærdige poetiske realisme i relief.
Det er dog en skam, at udstillingens eneste aktuelt-politiske indslag, Vibeke Mejlvangs og Sophie Hesselholdts installation om den israelske mur, mangler politisk aggressivitet.
Corner på Charlottenborg, Kgs. Nytorv, København, 11-17 daglig, til og med 22. januar, www.corner.dk. I dag kl. 14 vises på udstillingen Jacob Jørgensens film om Hans Scherfig og Aksel Jensen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278