Den tidlige ra•-musik byggede på et stærkt socialt fællesskab, hvor man sang i grupper mens man udførte det daglige arbejde. Den bliver sunget med nordafrikansk dialekt, men med inddragelse af fransk, spansk og arabisk
af Saida Boukaddid
Med sit nye album, La Naza, placerer Cheb Bilal sig endnu engang blandt ra•-musikkens mest fremtrædende navne.
Han har aldrig været kendt for at synge om internationale politiske emner. Men i stedet koncentrerer han sig meget om de tendenser, han mener er under udvikling i samfundet. Hvilket dette album i særdeleshed bærer præg af.
På La Naza udtrykker han sin bekymring for den øgede fremmedgørelse i samfundet, som han mener bunder i en manglende forståelse for, hvor vi bevæger os hen og hvad det fører med sig. En følelse af ikke at kunne genkende sig selv i egne handlinger, kombineret med en stigende passivitet og egoisme.
Begyndelsen
La Naza er en glimrende mulighed for at introducere dette blads læsere for Ra•-musikken og dens baggrund.
Ra• er nok Maghreb-landenes (de nordafrikanske lande, red) mest populære musikgenre blandt unge.
Det er en genre, der opstod tilbage i 1900-tallet i det nordlige Algeriet i og rundt om byen Oran.
Her havde man tradition for at henvendte sig hos en Shikh - en uddannet og praktiserende muslim - for at få råd og vejledning. Shikhen ville herefter udtrykke sin mening gennem poesi. Heraf kommer navnet Ra•, der betyder mening, råd, vilje, skæbne. Eller måske, 'fortæl det, som det er.'
Ra•-musikken har altid handlet om at udtrykke sig om de problemer, man møder i hverdagen. Som blandt andet Cheb Khaled har behandlet i sangen 'El Harba Wayn' fra 1988.
Socialt fællesskab
'De gode gamle dage,' er også et gennemgående tema i mange tekster.
Man må huske, at Algeriet i mange år var en fransk koloni og senere præget af en borgerkrig. Dette har haft stor betydning for indholdet i datidens ra•-musik.
Den tidlige ra•-musik byggede på et stærkt socialt fællesskab, hvor man sang i grupper mens man udførte det daglige arbejde. Den bliver sunget med nordafrikansk dialekt, men med inddragelse af fransk, spansk og arabisk.
Musikken blev for alvor populær under urbaniseringen, forsaget af krisen i 30`erne, hvor tusinder af unge fyre vandrede til de store byer. Med sig bragte de ra•-musikken.
Her udviklede musikken sig meget med inspiration fra jazz, funk, flamingo, salsa samt tilføjelsen af mere moderne instrumenter.
Sex og politik
De mest populære ra•-artister i dag er Cheb Kaled (The King of ra•), Cheb Mami (The Prince), Cheb Bilal, Chaba Zahouania samt flere.
Som det fremgår, hedder de fleste ra•-artister Cheb, som betyder 'hankøn' eller Chaba som står for 'hunkøn' - en ung mand/kvinde.
Men storbylivet bød på andre problemer end provinsbyerne, og musikken blev mere og mere rebelsk og provokerende, idet mange tekster tog fat om emner som alkohol, stofmisbrug, sex, politik. Emner, der er yderst upopulære at diskutere åbent i et land, som jo var stærkt præget af en islamisk fundamentalistisk udvikling. Den fortsatte kritiske tone og antiautoritære holdning indenfor ra•-musikken førte i 1994 til mordet på en af de mest fremtrædende Ra• artister Cheb Hasni uden for hans hjem i Oran. Morderne var nogle islamiske fundamentalister.
Selv efter sin død har Cheb Hasni bibeholdt en central plads indenfor ra•.
En anden fremtrædende artist, Cheb Khaled, nåede at flygte til Frankrig, hvor han levede i eksil. Indtil for tre år siden, hvor han for første gang vendte tilbage til Algeriet. Det var således ham, der bragte ra•-musikken til Europa.
Håbet
Frankrig er nu blevet hjemstedet for en ny generation af unge ra•-artister. Heraf kan nævnes Rim`k, Mohamed Lamine, Cheba Maria, Faudel, Sawt el Atlas og flere.
Det meste af den franskproducerede ra• er en blanding af oprindeligt ra• og rap. Og mange af disse tekster omhandler de problemer, som de fleste unge indvandrere møder i deres hverdag.
Ra•-musikken, lavet i Nordafrika - den Maghreb-producerede musik - handler i høj grad om drømmen om at krydse Gibraltarstrædet i håb om et bedre liv i Europa. Et paradoks, der så sent som i 2004 blev taget op af nogle af ra•-musikkens mest fremtrædende kunstnere i sangene 'Mon bled' af Rohff og Cheba Maria og 'Retour aux sources' af Cheb Khaled, Rim`k og Mohamed Lamine.
Cheb Bilal, La Naza. Udgivet dec. 2005. Studio Red Son, www.cheb-bilal.com.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278