01 Jul 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Et rødt universaltalent

Et rødt universaltalent

Onsdag, 26. april, 2006, 00:00:00

Nogle vil gerne glemme ham. Alligevel er Brecht ved at opleve et comeback herhjemme

af Klaus Haase
Alt for få kulturarbejdere kravler ned fra deres elfenbenstårn og ud i den sociale virkelighed.
Det er ikke moderne at tage politisk stilling mod magthaverne. At gå mod strømmen. At vove noget. Lige så få er de kunstnere, som lader deres overbevisning gå foran deres karriere.
Alligevel er Brecht ved at opleve et comeback herhjemme.
Hans skuespil Den kaukasiske kridtcirkel er netop blevet anmeldt i denne avis. Lars Von Trier er i sin film Dogville tydeligt inspireret af Brechts dramaturgi. Flere danske kunstnere har sat musik til hans digte.
Borgerlige intellektuelle og politikere kalder ham 'banal' eller 'skematisk' og afskriver ham hermed. Nok fordi han for dem er 'en farlig mand' for nu at bruge et aktuelt udtryk.
Hvem var han da?

Historien
Brecht blev født i 1898 i Tyskland, Augsburg.
Inden sin død i 1956 nåede han at blive et begreb. Ikke mindst blandt kommunister og socialister.
Han kom fra et borgerligt miljø, og var allerede i sin gymnasietid i konflikt med dette! Han skrev en pacifistisk stil (1915) midt i en krigsbegejstret tid. Stilemnet hed: 'Det er ærefuldt at dø for fædrelandet'.
Sådan fortsatte Brecht resten af sit liv. Som lyriker, dramatiker, iscenesætter, prosaforfatter, politisk aktivist, viseforfatter med mere. Kompromisløs kritiker af kapitalismen. Glødende kommunist. Som 20-årig skrev han sit første skuespil Baal, og blev året efter teaterkritiker på det kommunistiske blad
Folkeviljen.
Indkaldt til lazerettjeneste i Første Verdenskrig blev han konfronteret med krigens ofre. I tyvernes Tyskland søsatte han en række samfundskritiske, kontroversielle skuespil, hvor
Tolvskillingsoperaen blev hans verdensgennembrud. Trods skandale ved premieren. Brechts navn kom hurtigt på Hitlers dødsliste!

politisk flygtning
Rigsdagsbranden i Tyskland gav nazisterne lejlighed til at vedtage deres 'antiterrorlove'.
Brecht blev dømt til en tilværelse som landflygtig i 15 år. Tjekkoslovakiet, Østrig, Svejts, Frankrig, England, USA, Danmark, Sverige, Finland, Sovjet. Flygtningetilværelsen begrænsede Brechts mulighed for at opføre sine stykker, men paradoksalt nok var emigranttiden hans mest produktive. Desuden var det i denne periode, han som kunstner omgav sig med et kollektiv af medhjælpere, som han styrede og påvirkede med sin karisma og stærke disciplin.
Brecht endte sin flygtningetid i USA, hvor han var tålt, mødte en række andre antifascistiske kunstnere, blev hjulpet og søgte sammen med blandt andre Chaplin, som han beundrede og havde lært af som dramatiker.
Med den såkaldte McCarthyisme (opkaldt efter en antikommunistisk amerikansk politiker) blev kommunister og 'beslægtede' genstand for stor mistanke. Det var efter Anden Verdenskrig, hvor der blev indledt en forfølgelse og forhør af mennesker, som blev anset for 'røde' og forfatningsfjendtlige.

Verdensteater i DDR
Herefter forlod Brecht guds eget land, og endte i Østberlin, hvor myndighederne gav ham næsten ubegrænsede ressourcer sammen med hans teaterkollektiv.
Her etableredes det verdensberømte 'Berliner ensemble'. Brecht døde i 1956.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


26. apr. 2006 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:15

Kultur