15 Dec 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Money money money

Money money money

Torsdag, 08. juni, 2006, 00:00:00

Fodbold er et smukt spil. Det er to holds kamp om sejr og ære. Det er fest og stemning. Men det er også noget andet. Det er store penge. Der er dømt krig mellem de multinationale tøjfirmaer

af Sune Hundebøll
Når VM skydes i gang i Tyskland i morgen, er det ikke kun en kamp mellem 32 nationalhold.
Det er også en krig mellem multinationale tøjfirmaer. Bliver Nike, Puma eller Adidas verdensmestre anno 2006?
De tre firma har kastet millioner ind i kampen. Og der er meget at vinde i reklameværdi og øget omsætning for det firma, der går af med sejren.
Adidas har seks, Nike otte og Puma tolv hold med i de indledende runder.
De resterende hold spiller i tøj fra Lotto, Umbro, Maraton eller Joma.
Selv om Adidas kun er repræsenteret af seks hold, har det tyske firma formået at få sin trefork på fire af de otte første seedede: Tyskland, Argentina, Frankrig og Spanien.
Adidas har allerede sikret sig en del af opmærksomheden ved at være officiel FIFA-sponsor for verdensmesterskabet 2006. Adidas har som erklæret mål, at de vil forøge deres andel af fodboldproduktmarkedet med 35 procent.
Trøjesponsoraterne er blot en af mange vinkler, som de multinationale selskaber har på moderne fodbold.
Indi mellem bliver støjen omkring spillet nærmest uudholdeligt, men endnu er det ikke lykkedes af fjerne det smukke i spillet og glæden ved fodbold.
Men FIFA burde omskrive sloganet Planet Football til Planet Money. Det ville være mere ærligt.
VM starter i morgen. Åbningskampen spilles i München, hvor Tyskland (Adidas) møder Costa Rica (Joma).
Finalen spilles 9. juli i Berlin.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


08. jun. 2006 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:15

Kultur