Jørgen Bitsch lever af at tegne satire. Og hans fornemste opgave er at berøve politikerne deres menneskelige karaktertræk
- Enkeltbilleder og karikaturer er nemmere at lave end tegneserier. Det høvler også nogle hurtige penge af!
Jørgen Bitsch blotter et listigt ulvesmil, der næsten strækker sig fra den ene trekantede bakkenbart til den anden.
Han har selv levet af at tegne tegneserier i femten år - suppleret med 'reklamer og sådan noget lort' for at betale huslejen. Det begyndte allerede i de små klasser, hvor kammeraterne blev begejstrede over hans karikaturer af lærerne. Jørgen Bitsch har aldrig været i tvivl om sin gesjæft.
- Jeg har prioriteret meget højt at kunne leve af tegninger. Det har været den hårde skole, en uddannelse i sig selv. Måske har det været taktisk forkert at prioritere det, jeg kunne tjene penge på... men tegneserien som medie og kunstart har altid været det mest forkromede. Det rangerer meget højere for mig end illustrationer eller udstillingsbilleder, fortæller Jørgen Bitsch.
Han nærer en stor kærlighed til håndværket, og gør en dyd ud af at tegne alt i hånden i stedet for at bruge fotokopiering og computergrafik.
- Indholdet og det kunstneriske er ligeværdige elementer, erklærer han bestemt.
Venstrepopulisme
Jørgen Bitsch fik sin hidtil største succes som satiriker med serien OverDanmark, der i et år blev bragt dagligt i Ekstra Bladet og senere også i nærværende dagblad (se side 10).
Succesen har kun gennet ham yderligere imod strømmen. Politisk karakteriserer han serien med noget af et fyord.
- Venstrepopulistisk! Men populistisk i den forstand, at den skal udtrykke folkets utilfredshed med eliten eller magthaverne, forklarer han, og understreger, at OverDanmark ikke er ment som en generel model for genren.
- Satire behøver ikke at være en direkte kommentar som i OverDanmark. Rigtig god satire kunne også være en westernserie... som i virkeligheden kommenterer på den verdenspolitiske situation i dag, foreslår han.
Politikere er ikke mennesker
Valget af den fotorealistiske streg bunder i en meget bevidst holdning til dem, han portrætterer - og udleverer.
- OverDanmark er jo ikke karikatur. Det har jeg valgt, fordi det gør det muligt at dehumanisere, altså afmenneskeliggøre, magthaverne. De findes simpelthen ikke udenfor medierne, og det kan jeg vise på den måde, mener han.
- Medievirkeligheden er et manipuleret produkt. Man er nødt til at tage højde for, hvem der fortæller. Alt er iscenesat, og det er nødvendigt at gå bagom dén iscenesættelse. Uden iscenesættelsen - med det falske postulat, at politikerne er menneskelige individer - holder de op med at eksistere. De er jo et eller andet sted sminkede lig, papskilte på en skærm med navneskilte under...
Tegnerens lysebrune øjne får et særligt liv, hver gang han nævner politikerne.
- Hvis man for eksempel tegner Ronald Reagan som en vampyr, der bider halsen over på Frihedsgudinden - som tegneren Ralph Steadman engang gjorde - profilerer det faktisk den pågældende magthaver, fordi det bliver set som et partsindlæg, der fremhæver personens individuelle karaktertræk, forklarer Jørgen Bitsch.
- Alle politikere er jo medieludere. På den måde er det en underlig mekanisme, der træder i kraft: De kan i et vist omfang lide, at der bliver kastet lort på dem, fordi det gør dem større, filosoferer tegneren.
- OverDanmark har meget stramme rammer, og derfor en stærk kunstnerisk begrænsning. Det hele er set gennem tv-skærmen, og jeg karikerer kun en smule i teksten og ikke billederne. Men jeg vil da mene, at det hele er indenfor det muliges grænse, erklærer han.
Magtens arrogance
Ifølge Jørgen Bitsch er formen dog det mindste af satirikernes problemer.
- Præmisserne for den politiske virkelighed har ændret sig. Magtarrogancen er steget. Sådan en som George W. Bush kan tillade sig hvad som helst, hvor præsidenterne før i tiden beholdt en vis form for værdighed og funktion i jobbet!
USA`s præsident er tydeligvis et af tegnerens yndlingsofre.
- Bush har masser af blod på hænderne, men det ser man ikke, fordi han er blevet en tegneseriefigur i sig selv. Han er den hyggelige dumme-Peter. Han kunne optræde i Basserne ved siden af Jens Fup og S`janten uden problemer, for sådan bliver han fremstillet i den almindelige bovlamme avissatire.
- Man forventer en sløj selvironisk vittighed fra ham. Dén karakter har givet ham stemmer. Det er meget farligt. På den måde har den såkaldte postmoderne politiker virkelig overhalet avissatiren i den form, den eksisterer i i dag, for enhver vittighed vil prelle af på ham. Magten har tilpasset sig medierne og omvendt, og kritikken er forsvundet, konstaterer Jørgen Bitsch.
- Jeg tegner også meget sjældent journalister, der stiller kritiske spørgsmål. Det er de to faldgruber, jeg prøver at undgå: At profilere politikere ved at gøre dem menneskelige, og at viderebringe den løgn, at der eksisterer en opposition. Man kan forhåbentlig hjælpe med til at skabe en ved at påpege, at den ikke findes...
Cia og Mossad?
Jørgen Bitsch underdriver ikke OverDanmarks betydning for den politiske virkelighed.
- Fra maj 2003 til maj 2004 blev serien dagligt læst af det kæmpende proletariat, og dens indflydelse var tilsyneladende enorm! Anders Fogh og hans parlamentariske grundlag var nærmest tvunget i knæ i starten af 2004, konstaterer tegneren tilfreds.
- Men tryk avler som bekendt modtryk, og stærke kræfter i både ind- og udland havde en indlysende interesse i at få serien stoppet. Rygter om, at CIA og Mossad var indblandet, kan jeg hverken be- eller afkræfte! Men kendgerningen er, at OverDanmark forsvandt - og resultatet var en jordskredssejr til VK-regeringen og Irak-krigen trukket i langdrag, lyder pointen.
Holocaust
Senest har Jørgen Bitsch gjort sig bemærket ved at indsende det eneste danske bidrag til den satirekonkurrence om Holocaust, som den iranske avis Hamshahri Daily udskrev i kølvandet på Muhamed-sagen.
- Først tænkte jeg på at tegne en israelsk tank ovenpå en bunke døde palæstinensere. Men... det er lavet før, og det er jo et eller andet sted uholdbart. Massakrerne i Sabra og Shatila kan ikke måle sig med Holocaust. Jeg ville hellere bruge et større perspektiv, forklarer satirikeren, der understreger at han er fuldstændig på palæstinensernes side.
- Det er urimeligt at bruge Holocaust som undskyldning for undertrykkelse. Zionisterne skubber nazispørgsmålet over på palæstinenserne ved at postulere, at de selv har patent på offerrollen. Hvis en bestemt nation eller befolkningsgruppe tager patent på at være ofre, vil det nødvendigvis ende i nationalistisk undertrykkelse, mener Jørgen Bitsch.
- Læren af Holocaust er jo at vi må forhindre, at det sker igen! Nogle vælger så at sætte det i en montre, men jeg vælger at sige: Ja, det kan ske igen - og det sker igen! Holocaust var industriel masseudryddelse af mennesker, en udryddelse der var politisk vedtaget. Det samme sker i dag, hvor den økonomiske verdensorden har besluttet at tusinder skal dø af sult i Afrika, mener tegneren.
Vinderen af den iranske konkurrence afgøres efter afslutningen af VM i herrefodbold.
Læs også: Bitsch: Tegneserien er død som massebevægelse
Køb tegneserien OverDanmark over internettet hos Bogklubben Dansk Undergrund - eller i Arbejderens Bogbutik Kbh / Café Oscar i Århus
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278