20 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

En mørk trilogi

En mørk trilogi

Onsdag, 05. juli, 2006, 00:00:00

Deftones, Placebo og ikke mindst Tool sendte lørdag og søndag soniske chokbølger gennem Roskildes festivalmuld

af Phillip Seidler
Tre helt store navne med meget tilfældes og endnu mere der skiller dem ad, begavede Roskilde Festival med deres hårde og mørke lyd i den forgangne weekend. Først på plakaten var Deftones i den glødende eftermiddagssol i lørdags.
Efter en lidt sløv start lukkede drengene fra Sacramento op for godteposen. Tunge basgange og hårde beats blev dundret ud mod publikum. Og sammen med optrinnet blussede energien i publikum op. Forsanger Chino Morenos mangefacetterede stemme skreg, sang og brølede liv i koncerten, mens den tørre jord begyndte at bæve.
Desværre for koncerten var det for stor en opgave for Deftones at rive publikum helt med sig. Dels fordi varmen tydeligvis trykkede publikum. Dels fordi der ikke var mennesker nok til, at bandet kunne fylde Orange Scene ud.
Og det er ærgerligt for bandet spillede en god koncert. De tunge men eteriske sange blev spillet med stor energi. Enkelte sange blev endda krydret med tekstmæssige finurligheder og guitarimprovisationer.

Fuldendt
Hvad Deftones ikke magtede med energi og gå på mod, klarede Tool få timer senere med helt modsatte redskaber. Da mørket begyndte at slikke sig ind over festivalen gik bandet på på Orange Scene.
Delvist med ryggen til publikum og helt indhyldet i røg oplyst i forskellige farver, bød Tool natten velkommen til Roskilde. Massive basgange og komplekst sammensatte guitarkompositioner fordrev melodi, sammehæng og virkelighed.
Indhyldet i lyd kunne publikum ikke andet end at hengive sig til det ene ufuldendte nummer efter det andet.
Tiden gik i stå. Numrene blev bygget op og afsluttet inden de var færdige. Og alligevel skabte Tool noget, der var så fuldendt, at det næsten var smertefuldt.

Udadvendt
Tools indadvendte optrin havde alt, hvad Bob Dylans statiske optrin manglede i fredags. Der var nerve, mystik og fremfor alt overraskelser.
En helt modsat oplevelse bød Placebo på den sidste festivaldag i søndags.
Tydeligt opsatte på at spille en drømmekoncert, kastede de tre androgyne rockstjerner sig ind på Arena scenen. De første fire numre blev bare blæst ud mod det euforiske publikum uden afbrydelse. Herefter tog bandet sig flere pauser, hvor de lod sig hylde af buldrende klapsalver.
Koncerten havde en utrolig intensitet. Brian Molko måtte nærmest vride sin nasale stemme for ikke at blive væk i et hav af guitarlyd.
Først da bandet gav ekstranumre tog de af uforstålige årsager farten ud af koncerten. Men efter sådan en koncert kan alt tilgives.
De tre store mørke indslag på dette års Roskilde Festival antog således helt forskellige former.

Deftones og Tool. Begge USA. Begge lørdag på Roskilde Festivalens Orange scene. Placebo. USA/UK/Sverige. Søndag på Arena-scenen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


05. jul. 2006 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:15

Kultur