Olivia Holm-Møllers stil var tung og dramatisk og udtrykker en egen trods. Der er en egen rå fasthed over hendes billeder, en naivistisk direkthed, en styrke og umiddelbarhed i udtrykket
af Finn Hermann
Olivia Holm-Møllers lange liv i og med kunsten var ikke nogen let gang på jorden. Hun døde kort før sin 95-års fødselsdag.
Ikke blot måtte hun og andre kvindelige kunstnere tåle marginalisering fra de mandlige kollegers side.
Hun måtte personligt kæmpe med fattigdom og manglende anerkendelse. Hele sit liv forblev hun en outsider i dansk kunst.
Og måske skyldes hendes ejendommelige tunge, næsten kejtede stil, at hun prøvede at give udtryk for den besværlige kamp - både med hverdagens realiteter og det kunstneriske materiale.
Mange af hendes værker handler om den nære verden som 'Dødslejet' 1929-30, 'Høstakke', u.å.)
Men efterhånden som hun fik mulighed for at rejse, fortalte hun om menneskers liv i al dets facinerende forskellighed, de kulturelle særpræg som i (afrikansk) 'Violinspiller', u.å.).
Hun facineres også af historien og myterne som i den store udsmykning på Århus Katedralskole, 'Musikalsk komposition' fra 1940.
Grumset og hjælpeløs
Stilen var tung og dramatisk - udtrykker en egen trods. Hun måtte kæmpe sig frem til et stærkt og koncentreret udtryk.
Og hun var ingen virtuos, som i få streger eller elegant svungne penselstrøg kunne fastholde en iagttagelse eller en vision.
Ved første øjekast forekommer mange af hendes malerier og ikke mindst hendes tegnede og akvarellerede skitser næsten hjælpeløse.
Hendes farver kan virke grumsede - hun 'brækkede' ikke sjældent de rene spektralfarver med sort og jordfarver, ligesom for at sætte den varme gule eller røde glød eller den tunge blå himmel i relief, sætte død farve overfor levende.
Formelementerne, såvel de figurative som de nonfigurative, henter hun i landskabets rytmer, dyrene, skyerne, kornnegenes heftige gule glød, solens hvirvlende lys, de store, sorte fugles flugt, blomsternes maskelignende hoveder og de mange erindringsbilleder fra rejserne... farverier i Marokko, spanske tyrefægtere...eller motiver fra den nordiske mytologi.
I perioder følte hun et stærkt behov for at gengive universets kræfter i friere nonfigurative kompositioner, hvor energien bølger rytmisk og kloderne danser.
Rå fasthed
Udstillingen på Gl. Holtegaard vidner om, at Olivia Holm-Møller billede for billede har været igennem en besværlig skabelsesproces, hvor de enkelte billedelementer får den forenklede, tunge form, der bliver hendes personlige stil.
Der er en egen rå fasthed over hendes billeder, en naivistisk direkthed, en styrke og umiddelbarhed i udtrykket, der også betog malere son Asger Jorn og Ejler Bille, og som den dag i dag placerer hende som en af dansk ekspressionismes betydeligste malere.
Farveskriget. Olivia Holm-Møller på Gl. Holtegaard. Attemosevej 170. Holte.
Til og med 27. august.
www.holtegaard.org
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278

















