Politisk musik, der alene baserer sig på kærlighedstekster. En umulighed? Ikke for Caroline Henderson, der netop er ude med nyt album
af Louise Pedersen
Den nu 44-årige sangerinde begyndte sin professionelle karriere som forsanger i popgruppen Ray-Dee-Ohh og er sidenhen sprunget ud som solist.
Nu er hun altså på gaden med cd`en Love or Nothin`, som kommer i en usædvanlig lækker indpakning.
Det er meget påfaldende for albummet, at jazzteksternes barnlige naivitet og vokalens dybe følelse udgør en meget spændende kontrast. Det er i dét rum, som samspillet mellem lyrik og vokal skaber, at Caroline Hendersons politiske og sociale engagement mærkes.
Selv siger hun om jazz: 'Og så er jazzmusikken jo politisk - ikke måske direkte i tekstuniverset, men i de følelser, den beskriver og i de stemninger den forsøger at fastholde. Der er en smerte, der er en sorg, for minderne om 400 års slaveri ligger som klangbund i både blues`en, jazz`en, soulmusikken og hiphoppen' (Information 30.oktober 2004.)
Caroline Hendersons plade er dog ikke blot en dvælen ved fortidens slaveri. Den har absolut også noget at bidrage med i dag, hvor undertrykkelse af etniske minoriteter og mere eller mindre skjult apartheid er en del af dagligdagen.
Love or Nothin` er et jazz-album, men det er også en slags akkumulation af Hendersons musikalske historie.
Udover jazz indgår pop, electronica, hiphop, disco og rock, hvilket giver albummet en helt unik og moderne finish, som indkapsler den klassiske jazzlyd.
Man får dog lidt karrusel-hjerne af at blive trukket igennem så mange stilarter. Som lytter sidder man i hvert fald tilbage med en lidt underlig følelse af, at man burde være blevet mere berørt af albummet, end man blev.
Caroline Henderson.
Love or Nothin`.
Stunt Records.
Udkom i tirsdags.
www.carolinehenderson.dk
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278