Oprør og besættelse. Nostalgi. Glødende farverigdom. Rum. Science fiction. Frisk luft og blå himmel. Uhøjtidelig. Det er nogle af plusordene på Kammeraternes kunstudstilling
af Finn Hermann
Lige så uhåndgribeligt 'rum' er som begreb, lige så mange bud er der i kunsten på, hvodan dette begreb kan blive til synlig virkelighed.Kunstnersammenslutningen Kammeraterne har i år mange spændende bud på denne synlighed.
I Jes Fomsgaards raffinerede plancher 'Les ponts de Paris' leger kunstneren æstetisk med huse i forskellige formationer, banelinier og broer.
Længere ude ' i universet' står Jette Wohlerts tre klassiske guder Diana, Merkur og Fortuna på hver sin klode. Der er et præg af science fiction over dem.
I René Tancula's 'Spaces of uncertainty' er det måske vores eget indre rum, der koger over af mælkevejståger og eksploderende planeter.
Kristian Dahlgaards 'molekylekonstruktioner' handler om rummet i og udenom figuren, om det uendeligt store og det uendeligt små.
Tove Kurzweils foto-krimi 'Fairy tales' spændes til bristepunktet med en forventning om vold.
Til gengæld er der masser af frisk luft og blå himmel i Stig L. Anderssons store fotografiske komposition..
Erland Knudssøn Madsens tre stålskulpturer 'instrumenter til retfærdighed, sandhed og kærlighed' gemmer på hver deres rum inde bag den smukt formede, finérbeklædte skal. De burde have stået i én af de store sale, hvor deres monumentalitet kunne komme til sin ret.
Der er langt fra denne majestæt til Anders Bonnesens uhøjtidelige serie af 'hverdagsagtige' genstande: Dørfyldinger af gips, transportpaller omdannet til skulptur, sokker og bukser strikket af avispapir-garn.
Oprør
Espen Brandt Møllers installation leder tanken hen på et oprør eller en besættelse. Fanerne er hejst, og rummet myldrer af store og små polygoner.
I sine parafraser over Constantin Hansens 'Et selskab af danske kunstnere i Rom' og Krøyers 'Hip,Hip,Hurrah' leger Anders Moseholm med det kunsthistoriske rum.
Og i Jytte Rex` fine blandforms- og oliebilleder med fællestitlen 'Frokost i det Grønne', glider delmotiver fra Manets berømte billede over i nostalgiske erindringer om en fjern sensommer i varme grå-blå-okker toner.
Men udstillingen har også plads til andet end 'rum': Milena Bonifacini koncentrerer sin naturoplevelse i enkle, dekorative clichéer.
Sart kolorit
Finn Hjortskov Jensen maler sine naturabstraktioner med en dyb glødende farverig palet; man aner, som hos Jens Hauge Johansen, påvirkningen fra de tyske ekspressinster, August Macke og Franz Marc.
Ingálvur af Reynis smukke mindeophængning er holdt i hans karakteristiske sarte grålig-blå-røde kolorit.
Erling Jørgensens store tredelte ophængning bliver til en dynamisk syntese mellem det organiske og det geometriske, mellem rum og flade, mellem det konstruktivistiske og det spontane.
Kammeraterne på Den Frie indtil 15.oktober.
I øvrigt udstiller også kunstnerne Sophus Eiler Jepsen, Eva Øhrling og gæsterne Kathrine Schrøder Moseholm, Lise Nørholm, Lone Seeberg og Torgny Wilcke.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278