18 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Rejsen til Dan Turèll

Rejsen til Dan Turèll

Tirsdag, 24. oktober, 2006, 00:00:00

Lars Bom, Stine Stengade med flere var vores indlevende turguider. De førte os med sikker hånd til den endelige destination: Dan Turèll. Maria Nielsen og Frans Sørensen har været til premiere, men har kritiske briller på

af Maria Nielsen og Frans Sørensen
Rejsen til Dan Turèll. Premiere med det hele. Teatertapperiet. København, arrangeret af Martin Miehe-Renard.
Før vi kom så langt mellemlandede vi i en helt anden verden: Det Bedre Borgerskab, personificeret i bl.a. Susanne Bjerrehus og Per Pallesen, slog fødderne helt væk under os med deres pomp og pragt og champagne.
Det var en befrielse og opdage, at der ligesom ved alle andre turistmål, var både hverdag, travlhed og ting der endnu ikke var nået. Her troede vi, at vi havde set hvad paradis for nogle bød på, lige indtil den ene part i anmelderduoen på sin vej til toiletskurvognen var ved at snuble i den røde løber og senere måtte erfare, at der ingen lås var på døren til det private rum.
Vi længtes allerede efter vores hjemstavn, Ungdomshuset i København.

Forunderligt landskab
Ved rejsens endemål blev vi mødt af et minimalistisk og i den grad anderledes landskab - skabt af Marco Evaresti. Et stort område sat sammen af få men afgørende elementer gav masser af plads, men også store udfordringer til turguiderne. Det skabte i sig selv fortællinger om følelser, handlinger, byens mange kringelkroge og altid pulserende liv.
Turguiderne leverede et flot stykke arbejde og formåede at vise 'Danny-verdenen' på en meget intensiv, humoristisk og ægte måde.
Desværre var vores rejsearrangør tilbøjelig til at forsøge at vise os denne verden ud fra sin egen forståelse, som stammer fra Det Bedre Borgerskab. Det gav problemer, for lige pludselig kunne vi ikke længere genkende vores omgivelser. Hvor blev den stolte proletarknægt fra Vangede af?

Hvor er Dan?
Det lykkedes at fremvise elementer af Dans væsen, som for eksempel den evige flaske Ballantines. Amerikanerdanskeren iført et stars and stripes-jakkesæt, og det på én gang apolitiske og anarkistiske ikon, da han konstaterede: 'Jeg har altid set på en stemmeseddel som en muslim ser på et menukort kun med svinekød.'
I det store hele blev Dan Turèll ikke præsenteret som et helt menneske, men som et menneske i sektioner. Dan troede jo på menneskets hele kunstværk!
Når man vil forsøge at blotlægge Dan Turells liv og trække nogle sider frem af ham, som ikke mange kender til, kunne man måske vælge mindre kendte digte end 'Jeg Skulle Have Været Taxachauffør' og 'Hyldest Til Hverdagen'.
Hvorfor ikke tage fat i noget, som er lige så godt, som for eksempel 'Breve Til Min Elskede' eller 'Hyldest Til Irma-røverne'?
Helt ærligt, hr.rejsearrangør, det lugter sgu af kassetænkning!

Blot til lyst?
Tilbage står spørgsmålet, om teaterstykkets berettigelse.
Dan hadede det mondæne og famøse. Café Dan Turell blev lynhurtigt omdøbt til Café Min Bare Røv.
Hvis man som Martin Miehe-Renard ønsker at hylde Dan Turell, så send Chili en buket blomster, lyt til Billie Holiday eller gå på syredruk på en af de efterhånden få snuskede beværtninger på Vesterbro.
Dan Turell så blot sig selv som endnu en skygge på et i forvejen overfyldt fortov. Det var dér han ønskede at være. Selvom han har en plads i manges hjerter, så var han ikke mere speciel end naboen.
Vores rejse blev en sightseeing. Vi fik vist udvalgte attraktioner og særheder, men Dans arbejderklasseidentitet måtte stå på sidelinien og føle sig overset.
Er det uforståeligt at være arbejder og insistere på at det er det, man er?
Rejsen er udtryk for borgerskabets trang til bekostningsfrit at boltre sig i andres liv og bliver til borgerskabets morskabstime!

ONKEL DANNY. Fra 17. oktober til 26. november i Docken

www.onkeldanny.dk. Med Lars Bom, Stine Stengade, Sonja Oppenhagen, Allan Jonathan Hyde, Max Hansen, Bo Skødebjerg, Bo Madvig, Alexandre Bourdat, Petra Fors, Niklas Levin, Michaeli Bredkjær, Eva Andrea Deres, Kendra Lohmann m.fl.
Musik: Chris Lancaster og Black Sounds.
Manuskript og instruktion: Martin Miehe-Renard
Instruktion og koreografi: Kenneth Kreutzmann
Scenografi: Marco Evaristti
Kostumedesign: Sara Battrup.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


24. okt. 2006 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:15

Kultur