19 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Den højeste værdi er friværdien

Den højeste værdi er friværdien

Onsdag, 01. november, 2006, 00:00:00

Ideer er der mange af og kunstneriske udtryksformer næsten endnu flere i forestillingen New Value i Pakhus 11 i København. Men der mangler en stærkere rød tråd

af John Bruun
Det hele skal være hvidt, rent og pænt og renset for modsætninger i den verden, hvor New Value regerer.
Fem repræsentanter for firmaet - eller konceptet - forsøger på bedste Scientology-vis at sælge budskabet til den blandede tilskuerskare.
Det er ikke bare varm luft, det er også vand - New Value branded vand og jord, sten og planter i små handy merchandise-indpakninger.
Tilskuerne i Pakhus 11 i København er placeret på umage skolebænke, som vi omplacerer adskillige gange i løbet af forestillingen. På et tidspunkt bliver vi anbragt i fire klasser, som på skift får besøg af de frelste New Value-konsulenter.
En beretter om hans glæde ved at opdage, at musik skal være harmonisk. Alt er bedre i D-dur, mens en anden holder foredrag om menneskenes gener, som i sig selv skaber logisk argumentation for, at vi alle er ens.
En tredje holder foredrag på engelsk - som jo snart bliver menneskehedens officielle sprog. Hun fortæller, at 'we are all special', Vi er alle unikke, men alligevel går det hele op i en harmonisk enhed i denne fagre nye New Value-verden.
En værdi-kanon sammensættes på demokratisk vis. Ikke overraskende er danskerne glade for ytringsfriheden, men dens værdi overgås dog klart af friværdien.
Forestillingen er en blanding af skuespil, dans, sang, musik og video-projiceringer.
Det er vist tænkt som en satire og aktuel kommentar til samfundet. Konceptet for New Value er, at organisationen ikke stiller spørgsmål, men altid giver svar, muligvis inspireret af den siddende regerings magtfuldkommenhed.
Men forestillingen stiller hverken spørgsmål eller giver svar - og det er ikke særlig morsomt. Der er forskellige ansatser og mange gode ideer: Forsøg på at problematisere værdi-kampen. Intensiveringen af kampen om sproget. Spin-doktoreren. Relanceringen af gamle åndelige værdier i nye indpakninger.
Men der mangler en stærkere rød tråd og muligvis modet til at have et budskab - et skarpt udråbstegn.

New Value. Skabt af de medvirkende: Ann Crosset, Thomas Eisenhardt, Helle Lyshøj, Erik Pold og Thomas Sandberg. Kreativ konsulent: Lin Hixson. Scenografi og Kostumer: Rebecca Arthy .

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


01. nov. 2006 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:15

Kultur