I et land, hvor der stadig var udbredt race-diskrimination, var der ikke noget mærkeligt i, at det måtte blive et hvidt orkester, der blev hyldet som det bedste
af Aage Christensen
En moderne svensk jazz-gruppe, Edstrand-Sarpila Quintet, har med CDen 'In the Tracks of Benny Goodman', taget tråden op fra de gamle Goodman-indspilninger og så at sige ført dem 'up to date'. Og det er der kommet en aldeles fremragende cd ud af.
Edstrand på vibrafon og Sarpila på klarinet er begge meget fine instrumentalister og improvisatorer og sammen med den dynamiske rytmegruppe, får de virkelig musikken til at swinge, så det er en fryd. Anbefales på det varmeste.
Om Benny Goodman er der lidt historie.
USA i midten af trediverne. Den store økonomiske krise er ved at være overvundet, Roosewelts New Deal har skabt ny optimisme og økonomien kører igen for fulde omdrejninger. I horisonten anes allerede konturerne af en ny europæisk storkrig, som uundgåeligt vil skabe fornyet vækst og fremgang.
Inden for jazzen resulterede hele dette økonomiske opsving i, at det igen blev gode tider for de store big-bands. De store swing-orkestre skød op som paddehatte og den hvide klarinettist Benny Goodman, der stod i spidsen for tidens populæreste swingorkester, blev udnævnt til 'King of Swing'.
Nu var tidens bedste swingorkester absolut ikke Benny Goodmans, men Duke Ellingtons og Count Basies og andre sorte big-bands. Goodmans orkester bestod udelukkende af hvide musikere og Goodman selv var også hvid, så i et land, hvor der stadig var udbredt race-diskrimination, var der ikke noget mærkeligt i, at det måtte blive et hvidt orkester, der blev hyldet som det bedste.
Men det skal nu ikke ligge Benny Goodman til last. Han var en fortrinlig musiker der, udover at stå i spidsen for sit store orkester, også ledede nogle af 1930`ernes og 1940`ernes bedste små kammerjazz-grupper. Trioer, kvartetter og kvintetter hvor Goodman, til mange hvides store forargelse, konsekvent inddrog sorte musikere, som blandt andre pianisten Teddy Wilson og vibrafonisten Lionel Hampton. Han var på denne måde en af de første hvide jazz-musikere, der gjorde en betydningsfuld og modig indsats for ligestilling mellem racerne i USA.
Lars Erstrand/Antti Sarpila Quintet.
Jazz on the Platform
In the Tracks of Benny Goodman.Prophone PCD 088.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278