14 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Den moderne rebel er et trendy ikon

Den moderne rebel er et trendy ikon

Lørdag, 16. december, 2006, 00:00:00

Talentspejdere og trendspottere infiltrerer tidligt modkulturerne og sikrer at de hurtigt bliver samlet op af kommercielle foretagender. Autonome kunne godt få noget ud af at læse denne nye bog

af Mauri Johansson **foto**
To canadiske lektorer i filosofi har begået en debatbog om striben af modbevægelser siden 1960`erne.
De var selv aktivister som unge: med 'lyserødt hår og ring i næsen i 1988 og en militærmand som fader'.
De nævner alt fra hippier og yuppier op til vore dages unge med metal i alle dele af legemsoverfladen.
Ikke før i bogens konklusioner står der hvad 'det sammenrend af anarkister, studenter, miljøforkæmpere og kulturforvrængere', der bekæmper globaliseringen, efter forfatterne mening, skal gøre. Vælte kapitalismen eller markedsøkonomien skal de ikke. For, den er anvendelig med lidt småreparationer hist og pist: højere skat på reklamer, kontrol med plastic-kirurgien og småbilers størrelser!
Naomi Klein får drøje hug for ikke at melde ud om, hvad bevægelserne skal gøre. Men det kommer bogen heller ikke selv med.
Hovedparten af bogen er en gennemgang af et utal af amerikanske film a la Pleasantville og American Beauty eller trendsættende bøger og musik.
Forfatterne viser, at der ca. hvert tiende år lanceres en ny modbevægelse i USA. Talentspejdere og trendspottere infiltrerer tidligt i bevægelserne og sikrer at, de toneangivende hurtigt bliver samlet op af kommercielle foretagender, der binder dem økonomisk på arme og ben. Der skal tjenes penge på dem med 'branding,' og de skal gøres politisk tandløse i en fart.
De unges protester kommer af en ærlig sjæl og barske erfaringer. Men lade dem blive en kollektiv trussel mod kapitalismen - det må ikke ske.
Bogen er måske til glæde for dem, der selv har rendt hornene af panden, men den giver svage kort på hånden til dagens autonome. Andet end at afsløre, hvordan de bliver taget ved næsen til en pris af mange blå mærker og tærsk af politiets civile infiltratorer. Det er måske heller ikke så dumt at blive klar over?

Andrew Potter & Joseph Heath. REBEL. Modkultur som globalt brand. Husets Forlag. 2006. 377 sider. Kr. 349.-

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


16. dec. 2006 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:15

Kultur