17 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Corner er en livsnerve i dansk kunst

Corner er en livsnerve i dansk kunst

Lørdag, 13. januar, 2007, 00:00:00

To aktuelle udstillinger beviser endnu en gang, at Corner ikke har mistet sine rødder, men i stedet har bevaret åbenheden og modtageligheden overfor impulser udefra

af Finn Hermann
Med den rammende karakterstik fra overskriften, åbnede kunsthistorikeren Troels Andersen Corner-gruppens 75-års jubileumsudstilling. At Corner fra starten har været et betydeligt, frugtbart kunstnerisk - og socialt! - miljø, kan man forvisse sig om på udstillingen Corner Classic.
Her vises værker af gruppens første medlemmer og venner, grafikere som Karen Westman og Poul Christensen, billedhuggere som Gunnar Westman, Ulf Rasmussen, Karl Otto Johansen og Erling Frederiksen, malerne Kaj Eistrup, Erik Rådal, Alfred Simonsen, Ernst Syberg, Ole Kielberg, Jeppe Vontilius, Svend Havsteen Mikkelsen og Elisabeth Karlinsky, for blot at nævne nogle.

Odsherredmalerne
Flere af dem fik betegnelsen 'Odsherredsmalerne' hæftet på sig efter det område, hvor mange af dem boede og hentede deres foretrukne motiver, de frodigt bølgende bakker, flade strandenge, den høje himmel, for ikke at glemme venskabet, kollektiviteten, der også gav stof til talrige portrætter og familiebilleder.
Men der var også blandt Corners stiftere fine skildrere af den jyske og fynske provins. Nogle af dem havde blik for verden udenfor det danske landskab og lod sig inspirere af lyset og de klare farver i Sydeuropas byer og bjerge.
Sidst, men ikke mindst har gruppen gennem hele sin levetid bevaret et åbent sind overfor andre strømninger som ekspressionismen, naivismen og kubismen.

Arven ført videre
På årets udstilling viderefører Corner arven fra 'klassikerne' med værker som Elsa Nielsens små fine akvarellerede tegninger af kvindesilhuetter, frugter og æg, Hanne Sejrbo Nielsens og Ole Sylvest Jacobsens akvareller og Lene Rasmussens tegninger af nøgne rum, og ikke mindst Tove Hummels billeder, fulde af ild og skumring.
På skulptursiden er Hanne Varmings kvindeskildringer båret af en underfundig realisme..
Naturlyrikeren Morten Skovmand dyrker i sine små fortættede billeder fjeldets og skovens stoflige mørke; Mogens Gissels løst komponerede erindringsfragmenter i dæmpede, næsten 'støvede' farver danner fint afbalancerede kompositioner; Maja Lisa Engelhardts bronzerelieffer viser en ny og spændende side af hendes talent.
Til denne gruppe af naturlyrikere hører også fotograferne Janne Klerk med sarte disede naturbilleder og Kirsten Klein med dramatiske scenerier.

Fabulerende
Den mere fabulerende tendens på denne udstilling repræsenteres af Anne Marie Mejlholms eksotiske billedfabler, Jens Bohrs skumringsmættede træsnit-collager, Kjeld Heltofts troldetræer, Finn Heibergs naivistiske fantasier over trafiklivet, Uffe Christoffersens uudtømmelige lager af tigermotiver,. Dick Nyhuus' fantasifulde blandformsskulpturer.
I Charlottenborgs gård vrider Ørntofts gigantiske glasfiberskulpturer sig i som løsrevne muskelbundter fra en krig mellem guder..
Det fabulerende karakteriserer også gæsteudstillerne. Allerede for år tilbage deltog den frans-algierske Cobra-maler Atlan og danske Henry Heerup på Corners udstillinger.
Siden fik gruppen faste medlemmer som Kitaj, Frank Auerback, Lucien Freud og Celia Paul fra den såkaldte 'London School' med deres blanding af kras realisme og surrealitet.
Også portugiseren Paola Rego bidrager regelmæssigt med sine diabolske fantasibilleder.
Gæsten Michael Kvium udstiller sin sarte birkeskov med de sædvanlige forkrøblede mennesker: Poul Anker Bech viser igen i år sine absurde scenerier, hvor mennesker og ting konfronteres under høje skyformationer og kæntrede horisonter.
Holger Bunk (Tyskland), Helgi Fridj˜nsson (Island) og Lars Ravn har i fællesskab udsmykket foyeren med en dadaistisk mangfoldighed af små scenerier, mønstre, menneskeskikkelser, konstruktioner, fugle der skriger tal og meget mere.
Man skal selv lede efter en sammenhæng,. Det er en åben, inviterende billedverden. Oddvar Thorsheims næsten kokette 'tegneseriebilleder' er fulde af dæmoner og erotik

Udfordrende
Det nonfigurative har aldrig spillet en dominerende rolle på Corner-udstillingerne. En markant undtagelse er dog Elisabeth Bergsøe, som leverer en af udstillingens mest udfordrende ophængninger med sine monokrome farveflader, som bogstavelig talt smælder ud i rummet - uden dog at overdøve Regnar Jensens sarte pasteltonede menneskeskikkelser eller Bente Hansens organisk bølgende stentøjskrukker.
I Egon Bjerg Nielsens gråt-dominerede billeder synes helheden at vokse frem af 'tilfældige' farvesammenstød, en lysende blå, en gylden tone. Også den engelske gæst Therese Oultons silkeagtige organiske malerier må regnes med blandt de nonfigurative.
I øvrigt udstiller fotografen ?Jørgensen, billedhuggerne Henning Andersen, Jens-Peter Kellermann, Anders Åberg, malerne Hans Voigt Steffensen, Mogens Nørgård, Thomas Kluge, Merete Hansen,Helle-Vibeke Erichsen, Ole Prip Hansen, og væversken Berit Hjelholt.
Disse to udstillinger viser en levende kunstnersammenslutning, der ikke har mistet sine rødder, men bevarer åbenheden og modtageligheden overfor impulser udefra. I sandhed en livsnerve.

'Corner Classic' på Sophienholm til og med 18.februar eller på Johannes Larsen-museet 2. marts-20. maj.
'Corner 75 år' på Charlottenborg til og med 21. januar.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


13. jan. 2007 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:15

Kultur