Inge Dahls billeder er der noget stramt overfor noget løst, en spænding eller en konflikt, et tøjlet drama og måske en antydning af kamp. Kunstnerens kamp med stofligheden i billedet eller med farven
af Finn Hermann
Malereren Inge Dahl søger ud, hvor der er lys og varme, liv og glade dage. Hun har været i Indien og i Sydeuropa og hente sanseoplevelser, som hun derefter har omsat til sprælske billeder i GalleriLarsBorella i København.
Ved et første øjekast overvældes beskueren næsten af spontane farveorgier, Ser man nærmere efter, forvandles orgierne til blomstrende buskadser, overdådige buketter eller brusende tyll-skørter.
Bestøvlede ben fuldender indtrykket af noget eller nogen, der løber og danser. På tørresnoren lever blafrende klædningsstykker sit eget liv. Man føler sig som i Spanien, omgivet af flamenco-danserinder og herrer med bredskyggede hatte. Eller overhalet af lystige hekse på vej til Bloksbjerg. Eller af festligt udklædte artister en sommerdag på vej til cirkus.
Hele Lars Borellas galleri er som pyntet op til den nært forestående Fastelavn
Symfoni af penselsstrøg
Inge Dahl foretrækker tydeligvis de rene mættede farver: røde, gule, blå (sommetider grå og sorte) hastigt strøet, eller måske snarere stænket, med løst håndled ud over fladen i en symfoni af brede og smalle penselstrøg i sammenhængende rytmiske forløb.
Lag på lag lægger de matte, laserende gouachefarver sig - eller løber henover fladen som en skråskrift. En slags farvernes 'automatskrift'. Som om, kunstneren ville skrive hastige rejsebreve med pensel og farve.
Kompositionen er tilsvarende dynamisk, domineret af diagonaler og bølgebevægelser.
Bevægelser
I billedkunsten defineres motivets dele ofte ved deres modsætning. Det dynamiske fremhæves ofte af naboskabet med det statiske. Bevægelsen fremhæver det hvilende, de mættede farver sætter de umættede i relief.. En ren blå monokron flade giver ingen sommerhimmel; der skal nødvendigvis være en sky eller en horisontlinie eller en flyvemaskine...
I de bedste af Inge Dahls billeder er der noget stramt overfor noget løst, en spænding eller en konflikt, et tøjlet drama, måske en antydning af kamp, kunstnerens kamp med stofligheden i billedet eller med farven: I 'Attraction' står to røde overfor hinanden, den ene varm, nærmest orange, den anden dybere, mere køligt vinrød, isprængt sorte pletter og streger, som danner en vigtig kontrast til den røde - gør den mørk og glødende.
I sådanne billeder - med titler som 'Tango', 'Dolce Vita' eller 'Free Fall' - indgår motivets bevægelser, farven og fladens stoflighed en symbiose. Vel at mærke uden, at noget af det lette, næsten ukropslige, dansende, eventyrligt fortællende, som kendetegner Inge Dahls malerier, sættes over styr.
GalleriLarsBorella. Vesterbrogade 111. København V. www.gallerilarsborella.dk
www.ingedahl.dk
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278