23 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Harmoni og modsætning med Erik Jørgensen

Harmoni og modsætning med Erik Jørgensen

Lørdag, 31. marts, 2007, 00:00:00

Det geometriske og det organiske veksler og der skabes rum- og flade-variationer, dynamiske rytmer og hårfin balance i Erik Jørgensens værker

af Finn Hermann
Denne udstilling af Erik Jørgensen på Søndre Fasanvej i København appellerer umiddelbart til beskueren.
Og er man først fanget ind, slipper Erik Jørgensens billeder ikke én igen lige med det samme.
Det tager tid at komme til bunds i dem.
Først betages man af dén munterhed og livsglæde, der driver værket. Så gribes man af noget højtideligt, noget majestætisk, ikonagtigt.
Som om kunstneren vil kalde én til orden. Når han slipper én løs igen, opdager man alle de små 'skævheder', asymmetrien i detaljen.
Fra sin ungdoms stramme, geometriske abstraktioner har Erik Jørgensen bevæget sig imod en livsdyrkende symbolisme - en art moderne jugendstil, hvor det organiske spiller sammen med det geometriske..
Ved første øjekast ser billederne ikke ud til at forestille noget. Men det betyder ikke, at der ikke er noget der ligner. Ja, i virkeligheden er der meget få steder i Erik Jørgensens værker, hvor beskueren ikke støder på noget genkendeligt: Blad-ornamentik, 'broderede' border, falliske figurer, 'ansigter', totem-lignende skikkelser, kroppe - eller blomster - der åbner sig, ægformer, vifter af fjer, dråbeformer, timeglas, mønstre af tern eller romber udgør et helt 'vokabularium', som maleren bruger igen og igen i skiftende kombinationer sammen med cirkler og cirkelslag, propel-mønstre, mandelformer, kvadratiske eller cirkelrunde 'punkter' i hjørnerne...
Det geometriske og det organiske veksler og der skabes rum- og flade-variationer, dynamiske rytmer og hårfin balance.
Et sted får et par dansende dameben hele billedrummet sat i svingninger. Et andet sted samler kompositionen sig om en mandorla, så beskueren føler sig hensat til middelalderens Kristus-billeder. Ikke fordi jeg tror Erik Jørgensen er religiøs. Men hans billeder handler om tilværelsens eviggyldige temaer: Skabelse, kærlighed, meditation, leg og dans, bevægelse, og indimellem: meditativ ro.
Dette spil mellem modsætninger understreges af farverne: kolde overfor varme, pastel-agtige toner op mod rene regnbuefarver, kombinationer af lyse, rød- eller blålilla, rene og brækkede, brunligrøde, der får den orange til at gløde.
Der er en mangfoldighed og samtidig en stor enkelhed ved denne særprægede kunstners billeder.
Udstillingens overskrift 'Billeder omkring Jævndøgn' markerer den hårfine balance mellem lys og mørke, nat og dag, mellem det vi forlader - og dét vi går ind til.

Erik Jørgensen udstiller: 'Billeder omkring Jævndøgn'. Søndre Fasanvej 36, 2000 Frederiksberg.
Sidste dag 9.april. Åben onsdag-søndag kl. 13-18 samt i påsken.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


31. mar. 2007 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:15

Kultur