Fokus på samspillet mellem hjernen og omgivelserne
af Eigil Nielsen
I bogen 'Nervepirrende pædagogik' fremfører en række eksperter inden for videnskabsteori, hjerneforskning og sprogvidenskab overvejelser over samspillet mellem hjernen og omgivelserne, mere specielt den pædagogiske påvirkning.
På baggrund af den seneste tids hjerneforskning har man nu større viden om dette samspil, og man kan med større sikkerhed fastslå, at nok er hjernen en forudsætning for den menneskelige aktivitet, men denne er også med til at udforme hjernen i dens udvikling, så den passer til menneskets gøren og laden.
Hjernen viser sig således at have mulighed for at udvikle sig på mange måder, mens dens 100 milliarder nerveceller forfalder eller knytter mere varige og hurtige forbindelser.
Selv om forbindelsen mellem hjernen og pædagogikken er indlysende, maner forskerne til forsigtighed: Drag nu ikke for vidtgående følgeslutninger!
Bogen 'Nervepirrende pædagogik' er skrevet i et forståeligt sprog, men læsning af den vil alligevel kræve mange timers koncentreret læsning. Dog - arbejdet lønner sig!
Nervepirrende pædagogik - en introduktion til pædagogisk neurovidenskab.
Red. Theresa S.S. Schilhab og Bo Steffensen.
Akademisk Forlag. 264 sider. Kr. 299,-
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278