Fotoudstillingen ¤¤Mine-byen Morococha¤¤ i Odense om minearbejdere i Peru er en engageret beretning om et nordamerikansk industrieventyr i fem kilometers højde
af Bjarne Nielsen
I januar og februar kunne man på Museet for Fotokunst på Brandts Klædefabrik i Odense begejstres over oplevelsen ved mødet med Edward S. Curtis nordamerikanske indianere.
Nu kan man frem til den 10. juni udvide oplevelsen til et studie af de sydamerikanske indianere i Perus Andesbjerge. Disse højlandsindianere er smukt skildret i deres af imperialismen skabte tragedie.
Den omrejsende peruvianske fotograf Sebastian Rodriguez (1896-1968) engageres i 1928 af et amerikansk minekompagni til at portrættere de indianske bjergbønder, som selskabet havde lokket til at sætte livet på spil i de dybe og farlige kobberminer.
Rodriguez fotograferede, ved siden af arbejdet for selskabet, for sig selv. Og da han dør i 1968 efterlades hans beholdning af storformats-glasnegativer hos den lokale skrædder.
Et tiår efter kommer den amerikanske socialhistoriker og dokumentarfotograf Fran Antmann til Morococha for at finde kilden til de smukke glasplader, hun havde set nogle få af i hovedstaden Lima - kun for at få at vide, at skrædderen et par måneder havde destrueret dem ved at kaste en trillebør af dem i nærmeste afgrund.
Men Antmann besluttede sig for at opstøve billederne et for et i i landsbyen, hos familien og i mineselskabet, samtidig med, at hun begyndte sin egen fotografiske fortælling om livet i ugæstmilde by og dens omgivelser.
Små 400 negativer blev reddet og restaureret og er siden overført til den peruvianske stat som national ejendom.
Finn Thrane, museumsinspektør, skriver i pressematerialet:
'Minebyen Morococha er en engageret beretning om et nordamerikansk industrieventyr i fem kilometers højde, der over 50-60 år radikalt forvandler tilværelsen for lokalbefolkningen.'
Han mener, at når kan kalde det billeddokumentar i verdensklasse, er det fordi der er tale om en dialog-udstilling mellem to gudsbenådede fortællere: to fotografer fra hver sin tid, af hvert sit køn og fra hver sin kultur.
Thrane fortsætter:
'Spillet mellem de to forskellige skæbner og den socialrealistiske fortælling, som udfolder sig i udstillingen, er højaktuelle emner, præsenteret med nærmest poetiske fotografiske evner.'
Minebyen Morococha
Brandts. Odense. Til og med 10. juni.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278