19 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Bjerg Nielsen og intethedens ansigt

Bjerg Nielsen og intethedens ansigt

Lørdag, 16. juni, 2007, 00:00:00

Kunstneren Egon Bjerg Nielsen nærer dyb respekt for naturens og materialets eget liv. Han gengiver ikke naturen sådan som den ser ud, men finder ind til dens mystik og dens dybereliggende kræfter

af Finn Hermann
Egon Bjerg Nielsen er en alsidig kunstner: Ikke blot arbejder han både i olie, tegning og collage. Han udtrykker sig også så forskelligt i de tre medier, at man indimellem kan tvivle på, at det er den samme kunstner, vi har med at gøre.
Blandt hans mere intime værker finder man små geometrisk-abstrakte collager, æstetiske, disciplinerede, sarte i farven, raffinerede i stofligheden, enkelt og klart komponerede.
Blandt de 'små' ting finder man også kultegningerne, fortættede og organiske, næsten ren organisk struktur. I få streger eller prikker gengiver de en slags mikro-organisk liv: fremtoninger, ansigter uden ansigtstræk; som om Egon Bjerg Nielsen forsøger at give intetheden et ansigt. Der er et slægtskab med Henri Michaux` og Fautriers forpinte, næsten opløste 'portrætter'.
Den uhæmmede maleriske udfoldelse finder man i oliemalerierne. Især de store. Her er kompositionen svævende eller flydende, næsten fraværende.

Farverig
Bjerg Nielsen bruger alle regnbuens farver og sætter gerne signalfarver op mod hinanden - gyldenorange mod koboltblå/lilla - og brækkede farver op mod jordfarver.
Ofte 'mangler' der et centrum. Billedets skæbne synes overladt til penslens forgodtbefindende. Som vokset ud af en 'tilfældig' hvirvlende eller fejende bevægelse, vulkanske udbrud eller skyformationer. Hist og her optræder gådefulde tegn eller figurer. Løsrevne fragmenter af kultur.
Det er i disse eksplosive billeder, at Egon Bjerg Nielsen har sin originalitet og sin styrke.
Jo stærkere farveklangene, jo friere formen, jo mere dansende penselskriften. Og og jo mere åben kompositionen er, jo større personlig udtrykskraft, jo større frihed. Jo renere bliver beskuerens oplevelse af dramatisk eksistens.

Frihed
En gennemgående tendens i Bjerg Nielsens værk synes at være, at jo mindre billeder, jo enklere i motiv, farve og komposition. Modsat: Jo større formatet, jo friere føler kunstneren sig.
Fælles for alt, hvad denne kunstner rører ved, er en dyb respekt for naturens og materialets eget liv. Han gengiver ikke naturen sådan som den ser ud, men finder ind til dens mystik og dens dybereliggende kræfter
Titler som 'Sælsom vækst', 'Optakt', 'Krop', 'Gaia', 'Forvandling' - og ikke mindst 'Univers' - understreger denne oplevelse.

Egon Bjerg Nielsen i Clausens Kunsthandel, Toldbodgade 9, København. Til og med 23. juni. Tirsdag-lørdag 11 - 17.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


16. jun. 2007 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:15

Kultur