Aldrig har en musical om sensationspressens påvirkning af retssystemet været så aktuel
af Lærke Øland Frederiksen
I Det Nye Teaters opsætning af musicalen Chicago inviteres vi indenfor i forbudstidens showbizz. Her er mord, begær, korruption, vold, udnyttelse, utroskab og forræderi vigtige ingredienser.
Korpigen Roxie Hart er kommet til at slå sin elsker ihjel. Ligesom de andre kvinder i kvindefængslet Cook County, er hun selvfølgelig fuldstændig uskyldig. Om ikke andet var hun i hvert fald i sin gode ret til at skyde ham - han ville gå fra hende!
I Kvindefængslet møder vi en flok kvinder, der alle ernærer sig indenfor showbizz, og alle har slået deres mænd, elskere eller konkurrenter ihjel.
Stedet styres med hård hånd af 'Mama'. Hendes motto er: 'Gør du noget for Mama, gør Mama noget for dig' og mod en klækkelig bestikkelse skaffer Mama byens bedste advokat til Roxie.
Advokaten Billy Flynn har lang tids erfaring i at få smukke unge mordersker frikendt. Hans motivation er kærlighed til den juridiske retfærdighed. Derudover er fysisk kærlighed fra de unge smukke danserinder og sangerinder, og - nå ja - honoraret på 5000 dollars, heller ikke af vejen.
Billy Flynn har glimrende kontakter til sladderskribenten Mary Sunshine. Hun udstiller hellere end gerne Billys klienter som stakkels uskyldige ofre.
Med hjælp fra sensationspressen får Billy Flynn frikendt den ene morderske efter den anden, heriblandt Roxie Hart.
Dét rampelys, som Roxie havde forventet efter frikendelsen, lader dog vente på sig. For hvert nyt bestialsk mord begået af en ung smuk kvinde, ryger de gamle mordersker ned ad pressens og advokatens rangliste.
Autentiske historier
'Chicago' er skrevet over autentiske historier fra Chicagos underholdningsindustri i 1920`erne. Journalisten Maurine Dallas Watkins skrev fra 1924 og frem en række artikler om kabaret-sangerinder, der blev frikendt for mord.
Det har givet inspiration til filmen Roxie Hart (1942) og Chicago (2002) samt Chicago the musical, der er blevet opført på Broadway af flere omgange og nu på Det Nye Teater.
Selve essensen i 'Chicago' er, at retssystemet er dikteret af pressens og dermed befolkningens indstilling til den anklagede.
Tankerne vandrer uvilkårligt til det retslige efterspil efter rydningen af Ungdomshuset her i Danmark.
Aldrig har en musical om sensationspressens påvirkning af retssystemet været så aktuel.
Chicago. Med Jesper Asholt, Julie Steincke, Peter Jorde, Pernille Højmark og Birgitte Hjort Sørensen.
Musik: John Kander. Iscenesættelse: Scott Faris. Fra 14-september-31.december. Det Ny Teater.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278