Betty Nansen Teatret spiller deres tredje skrako-forestilling. Mozart, Don Juan og opera taget under behandling af instruktør Peter Langdal og dramatiker Thorbjørn Krebs
af John Bruun og Nick Bruun
Don Juan er historien om kvindeforføreren over dem alle. Det er historien om lysten og liderligheden, der regerer over fornuft og andres følelser.
Juan lever i nuet og lader sig opsluge totalt af forførelse, erotik og erobring.
Peter Langdal har sat tre sangerinder, tre rappere, en skuespiller og en opera-sanger på scenen. Thorbjørn Krebs har bearbejdet og kapelmester Søren Kjærgaard med ensemble leverer ny musik.
Der er lagt i ovnen til en lækkerbisken af en fusions-kage med fis og ballade. Men Langdal har overlæsset stykket. Kagefadet vælter på grund af overvægten af indfald på indfald. Den gennemgående røde tråd er svær at følge. Man savner en stram, klar historie, der begrunder, hvorfor vi skal se Don Juan nu. I stedet bliver det en opvisning af mange forskellige optrin, hvor mange af dem er flotte, underholdende, smukke, sjove og overraskende.
Sangerinderne synger smukt. Rapperne er charmerende og dygtige. Skuespilleren ihærdig. Operasangeren imponerer.
Men forestillingen virker for lang. Spændingen og nerven er taget ud af fortællingen.
Man kunne forestille sig, at temaer som frihed i troskab kontra frihed i utroskab kunne have aktualiseret forestillingen. Et nutidigt samfund, hvor mellemmenneskelige forhold i højere grad bliver forbrug, fordi vores materielle behov for at holde sammen ikke er så stærkt.
Men forestillingen foregår også i denne version i et overklasse-univers renset for mennesker, der skal arbejde for føden. Det bidrager også til en følelse af ligegyldighed.
Don Juan scorer - ja? Der gøres lidt grin med opera - og? Der synges smukt - godt så? Og det tager lang tid. Forestillingen er simpelthen for løs og flagrende. Den kunne trænge til en gevaldig opstramning.
Betty Nansen Teatret har ellers i et utal af forestillinger vist, at de formår at skabe en nutidig og relevant historie på scenen med respektløs inspiration fra den store dramatiske verdens skuffe. Og gøre det fandens underholdende. Og det er dygtige og entusiastiske folk, der er på scenen.
Don Juan. Af Mozart/Thorbjørn Krebs på Betty Nansen Teatret.
Medvirkende: ZAKI, Szhirley, Al Agami, Laus Høybye, Kaya Brüel, Joachim Knop, Blæs Bukki og Caroline Henderson. Instruktion: Peter Langdal. Spiller frem til 17.november.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278