Bog om public service i TV2 og DR kunne blive et godt bidrag i den kamp, der har udviklet sig om bl.a. kommercialiseringen af de danske medier
af Torben A. Petersen
Hvis man ikke er helt sikker på hvad positivisme er for noget, kan det måske være lidt vanskeligt at få det fulde udbytte af bogen 'DR og TV2 - i folkets tjeneste?'.
Bogen omhandler udviklingen af den såkaldte public service i Danmark gennem tiden.
Et væsentligt element er opkomsten af reklamer i dansk TV, da TV2 startede for knapt 20 år siden. Bogen er dog ikke en lang diskussion af videnskabsteori. Men da bogens tilgang til sit emne også har ansatser i videnskabsteorien, gør det ikke noget, hvis man ved noget om det.
Bogen er derudover opbygget over godt ti afsnit, hvor dens forfattere kommer med forskellige bidrag til at forstå og analysere medieudviklingen her i landet.
Der er blandt andet afsnit der søger at indkredse, hvad begrebet public service dækker over. Der er oprindeligt tale om et engelsk udtryk, der udspringer af englændernes erfaringer med deres pendant til Danmark Radio, det vil sige, British Broadcasting Corporation, BBC.
Forfatterne gør det tydeligt, at begrebet public service ikke er så enkelt defineret. Særligt i betragtning af, at der er tale om en licensfinansiering, som i realiteten er obligatorisk at betale. Bare man besidder en transistorradio. Og hér kommer det vanskelige politiske også ind i billedet. Hvordan vægte og prioritere blandt andet nyhedsdækningen af dét der sker i verden?
Bogen vil nok være bedst for mediestuderende og de professionelle i branchen. Men kan da læses af alle. Den er skrevet i et godt, om end noget akademisk sprog. Den er et bidrag i en studieserie om medierne, så der kommer nok mere. Men måske forfatterne vil lave en samlet bog på et tidspunkt.
Kunne blive et godt bidrag i den kamp, der har udviklet sig om bl.a. kommercialiseringen af de danske medier.
'DR og TV2 - i offentlighedens tjeneste?' Af Martin B. Carstensen, Flemming Svith og Per Mouritsen.
246 sider. Forlaget ajour. 288 kroner.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278