Michael Schiefel og Carsten Dahl i JazzHouse. Styrken ved improvi-sationsmusik er, at det må briste eller bære
af Peter Jørgensen
Der var dagligstue over Københavns JazzHouse i fredags. Hyggeligt, men ikke mange folk havde fundet vej den aften, hvor der var dobbeltkoncert med først Michael Schiefel og sidst Carsten Dahl, solo piano.
Michael Schiefel afsøger feltet mellem den enkle menneskelige stemme og teknologi. Kantet stod han på scenen sammen med sin Mac. Han lavede stemmer og sang strofer. De blev optaget af loopmaskinen, der så fortsatte.
Michael Schiefel lagde ny stemmer til og endte til sidst med flere lag, som han sang hen over.
Det virkede meget enkelt, det virkede effektivt og lød imponerende flot. Bedst som i indledningsnummeret, hvor Schiefel præsenterede en fin sarkastisk tekst om Berling.
Som de fleste kunstnere har Schiefel sin hjemmeside, hvor der er bidder af hans musik:
www.michaelschiefel.com
Carsten Dahl tog over efter pausen. Hans solokoncerter er altid interessante. For det meste fordi det går godt, men indimellem fordi det bare ikke funker. Det er styrken ved improvisationsmusik - det må briste eller bære. Og dagligstuen er med.
Fredag var ikke en af Carsten Dahls store. Men når han rammer nerven, så bliver det så dramatisk og så smukt.
Carsten Dahl spiller igen i JazzHouse den 15. december sammen med Jesper Zeuthen (sax), Daniel Franck (bas), Stefan Pasborg (dr). Carsten Dahls hjemmeside: www.carstendahl.dk
På onsdag spiller den amerikanske saxofonist Chris Potter i JazzHouse. Der vil uden tvivl komme tryk på kedlerne.
Michael Schiefel og Carsten Dahl, solo piano. JazzHouse. Fredag.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278

















