Dialektikken i Bruckners henholdsvis stille og voldsomme afsnit i 9. Symfoni fik publikum helt frem på stolerækkerne
af Anders Fenger og Aage Christensen
En ustoppelig tsunami af messingblæsere fejede alt og alle omkuld torsdag aften i Radiohusets koncertsal i København, da østrigeren Anton Bruckners Symfoni nr. 9 i d-mol blev sat under behandling af det suveræne DR Radiosymfoniorkester under dirigenten Manfred Honecks kyndige taktstok.
Opførelsen var intet mindre end fantastisk og overskyggede fuldstændigt Brahms koncert for violin og cello udført tidligere på aftenen af de ellers dygtige franske brødre Renaud og Gautier Capuon.
Trompeterne og basunerne triumferede virkelig i Bruckner-symfonien, mens det var som om, hornene ikke helt turde blæse helt igennem. Alligevel var hele blæsergruppen i fin balance med strygerne under den 60 minutter lange symfoni.
Dialektikken i Bruckners henholdsvis stille og voldsomme afsnit i symfonien fik publikum helt frem på stolerækkerne i den udsolgte Radiohusets Koncertsal.
Når manden bag paukerne for eksempel gjorde sig klar, forberedte alle i salen sig på orkanen, der skulle komme!
Det er tydeligt, at den (dengang) udskældte Bruckners udgangspunkt for symfonien var den borgerligt-revolutionære Beethovens 9. Symfoni.
I den forbindelse er det synd, at den stærkt religiøse Bruckner tilegnede sin 9. symfoni til herren i det høje. Alene ham.
Heldigvis kunne vi til Torsdagskoncerten også nyde musikken, selvom den egentlig ikke var tilegnet os.
Torsdagskoncert. Bruckner. Symfoni nr. 9 i d-mol . DR Radiosymfoniorkestret. Brahms koncert for violin og cello i a-mol, opus 102 med Renaud og Gautier Capuon.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278