Argentinsk tango rusker op i Det Kongelige Teater
af Anders Fenger og Lola Sigvert
Buenos Aires slum og den støvede argentinske stette, pampas`en, bragt direkte ind på de bonede gulve i det Kongelige Teater.
Ja, man tror, det er løgn og uladsiggørligt. Ikke desto mindre lykkedes dette søndag aften for James Crabb med sin harmonika, og indlevende opbakning af dirigent Michael Schønwandt og hans orkester, Collegium Musicum.
De spillede tango-komponisten Astor Piazzollas koncert for accordeon og orkester, Aconcagua; et værk der er højdepunktet af den afdøde komponists tango-værker, også kaldet nuevo tango, hvor man livligt blander tango, jazz og klassisk
Her blev den klassiske musik udfordret på bedste vis, og det var tydeligt, at musikerne i orkestret, der er flasket op med klassisk musik, nød tangorytmerne og samspillet med uhøjtidelige Crabb, der enddog brød etikketten og talte til publikum, før han gav et ekstranummer med sociale budskaber om et hjemløst barn i Buenos Aires slum.
Glimrende, at udfordre rammerne, der af og til virker stive og konforme inde på Det Kongelige Teater.
Aftenens ellers smukke udgaver af Webers Oberon-ouverture og Beethovens Symfoni nr. 4 fik da heller ikke lov at stå uimodsagt.
Lyt selv videre til Piazzolla:
Collegium Musicum. Søndag. Det Kongelige Teater.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278