- Verdensmusikken og folkemusikken kan, når man kombinerer den med andre stilarter som reggae-rytmerne få tag i mange unge mennesker, mener svenske Camilla Åström fra Kultiration
af Anders Fenger
Harmonikaspiller Camilla Åström på 27 år kaster sig i sofaen i bandrummet på Club Global bagved Nørre Alle Medborgerhus i København efter Kultirations fængende koncert lørdag aften.
- Det danske publikum er fantastiske, udbryder hun, og tilføjer, at alle i det unge verdensmusik-band var meget urolige for modtagelsen.
Kultiration, der i oktober kom med albummet 'Döden Föder Dub', har blot optrådt i Sverige og Norge hidtil i deres Skandinaviens-turne.
- Men verdensmusikken og folkemusikken kan, når man kombinerer den med andre stilarter som reggae-rytmerne få tag i mange mennesker. Det bliver intenst. Folk åbner sig ligesom mere end til måske almindelig rock, mener hun og smiler benovet over, at en dansk journalist vil snakke med lige hende.
- Folkemusikken er også i Sverige længe blevet betragtet som en art subkultur, og det er synd. Derfor er det vigtigt stadig at få dén del med, siger Camilla Åström, der er uddannet fra det svenske verdensmusik-konservatorium og en af medstifterne af Kultiration i 2003.
Især i bandets nummer 'Propaganda' fik den svenske folkemusik lov at skinne igennem Camilla Åströms harmonika, der supplerede og ikke mindst udfordrede de mere udflydende og bastunge ska-rytmer. Men netop denne folkemusikindflydelse bygger ikke på hundredeårig gamle melodier alene.
- Netop i nummeret 'Propaganda' er det vor kontrabassist, der har komponeret tonerne, bemærker Camilla Åström afslutningsvis og smiler over, at nogle tilsyneladende har bemærket tonernes udtryk.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278