i¤¤Drømmefabrikker? - Industri og modernisme i Norden og Baltikum 1945-1990¤¤ kan opleves frem til den 20. januar
Arbejdermuseet forlænger nu vandreudstillingen 'Drømmefabrikker? - Industri og modernisme i Norden og Baltikum 1945-1990' frem til den 20. januar 2008.
Drømmefabrikker? tager gæsterne med på en rejse til syv forskellige fabrikker i Baltikum og Norden. Her møder de fortællingen om industrialiseringen på begge sider af jerntæppet og opdager, at efterkrigstidens rationelle organisering af fabrikken gennemsyrede både fabrikslivet og almindelige menneskers dagligdag i både øst og vest.
I de nordiske lande producerede fabrikkerne 'en bedre fremtid', mens de i de baltiske sovjetrepublikker 'byggede kommunismen hurtigere', som det hed i den officielle propaganda. På den måde var fabrikkerne ikke bare rationelle produktionsenheder, men også 'drømmefabrikker', præget af både teknologi og ideologi - på hver sin side.
Både forskellene og lighederne mellem de to sider af jerntæppet kan være overraskende, og udstillingen gør os klogere ikke bare på os selv, men også på vores naboer omkring Østersøen.
'Drømmefabrikker?' fortæller om kraftværksbyen Elektrenai, der blev bygget på en bar mark i Litauen; den sovjetiske og helt igennem centralt styrede og præfabrikerede tilværelse i en lettisk betonblok, men også om det ensformige akkordarbejde i Ericssons montagehaller i Sverige.
De danske historier er hentet fra Novo og Herlev Hospital, som begge er eksempler på datidens optimisme. Hvis man bare blev teknologisk god nok, så kunne man udrydde alle sygdomme. Helbred blev et moderne industriprodukt - fint hjulpet på vej af velfærdsstaten, som kom med den nødvendige betaling.
Modellen for Herlev hospital - i folkemunde 'Patientfabrikken', stammer fra bilfabrikkernes effektive samlebåndsproduktion; senge, medicin, mad og post blev ført via transportbånd monteret i loftet - og som noget helt nyt var patienten i fokus.
I Arne Jacobsens fabriksbygninger, tegnet for Novo, er vægten lagt på modernismens æstetiske idealer; renhed, lys og luft. Her handler historien blandt andet om den højteknologiske udvikling af enzymer. Men også om Arne Jacobsens berømte tre-benede stol Myren. Den blev produceret til Novos kantine - Novos sikkerhedsafdeling satte dog et fjerde ben på efter Arne Jacobsens død.
På denne måde modstiller udstillingen fortællingerne om den ideelle produktion og det ideelle hverdagsliv i de syv lande, og viser den industrielle modernisme både som poleret, hygiejnisk virksomhedsarkitektur og som standardiseret beton i storskala.
Vandreudstillingen er resultatet af mere end ti års samarbejde mellem ni museer og en række forskere fra kulturarvsstyrelser og universiteter i Norden og Baltikum. Når udstillingen er slut på Arbejdermuseet den 20. januar, fortsætter den i de næste tre år i Sverige, Norge, Finland, Estland, Letland og Litauen.
'Drømmefabrikker?' var det højest placerede og eneste dansk ledede projekt i EU`s Kultur 2007-program.
Arbejdermuseet Rømersgade 22, København - Åbent alle dage kl. 10-16 www.arbejdermuseet.dk
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278