Kaj Munks stykke ¤¤Ordet¤¤ på Odense teater handler om religiøse mod-sætninger, menneskelig prøvelse og troen på Gud. Det hele er værd at se, da det hele bliver udsat for alskens humoristiske indfald
af Bjarne Nielsen
Kaj Munks 'Ordet', som foregår i et vestjysk miljø, hvor grundtvigianeren Mikkel Borgen og den indremissionske Peter Skrædder sætter deres forelskede børn, Anders og Anne, i klemme i et religiøst sammenstød, bliver i Odense Teaters nye opsætning et sprælsk, folkeligt drama.
Hvad præsten ville syntes om dette bizarre stykke, hvor man blandt andet kan se en grundtvigianer med langpibe og hængerøv, vides naturligvis ikke, men denne avis udsendte morede sig kosteligt med det øvrige publikum.
Kaj Munks stykke, som handler om religiøse modsætninger, menneskelig prøvelse og troen på Gud, bliver udsat for alskens humoristiske indfald.
Instruktøren Carsten Brandt lader figuren Mikkel, en firkantet, stolt og ubestikkelig karl, være udstyret med grundtvigianismens lyse og muntre livssyn, som uafbrudt provokerer stivstikkeren Peter Skrædder, der lykkes i at drage skyldfølelsen frem i Mikkel, grundet hans manglende tro.
Sophie Louise Laurings Inger er den snu og jordnære strateg med et hjerte af guld, der kører sin svigerfar omkring lillefingeren.
I Vestjylland foregår det hele. Selv absurditeterne, som da Jesus vil korsfæste sig selv til spisebordet med lampelyset hængende over sig som glorie, i snegletempo
Under hele forestillingen kører et lydspor af julesalmer, violiner og jazz mixet med reallyd fra trafikuheld og Vesterhavets blæst.
Odense Teater. Ordet.
Instruktion: Carsten Brandt. Scenografi: Christian Tom-Petersen. Medvirkende: Ole Møllegaard, Peter Plaugborg, Sophie Louise Lauring, Bjarne Antonisen og Mads Nørby m.fl.
Til og med 24. januar
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278