22 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Simon Gylden - Undergrundshemmelighed og anmelder-darling

Simon Gylden - Undergrundshemmelighed og anmelder-darling

Onsdag, 30. januar, 2008, 00:00:00

Den måde, Simon Gylden spiller country/folk på er ofte til en ironisk kommentar over absurde amerikanske tilstande

af Mikael Strandbech
Skæv, skramlet, løssluppen, legesyg, småpsykedelisk og original - med tungen i kinden og i familie med Bob Dylan, Sparklehorse og Beck.
Sådan kunne en karakteristik af danske Simon Gylden lyde. Undergrundshemmelighed og anmelderdarling, kunne også tilføjes beskrivelsen. Ligesom en ukuelig gør-det-selv-ånd, der giver sig udslag i alt fra sangskrivning, multi- instrumentalist, coverdesign til eget pladeselskab, kunne uddybe billedet.
First Man On Venus er Simon Gyldens fjerde album. Hidtil har udgivelserne fulgt to spor: et akustisk, lo-fi, country/folk-præget på 'Bring Your Daddy' fra 2003 og på 'Go Folk Yourself' fra 2004.
Det andet spor er et mere elektronisk, uptempo, dansabelt som på 'The Candy Apple Album' fra 2004. Men i øvrigt har Simon Gylden aldrig holdt sig strengt til genrerne, men brugt dem som afsæt til at udforske de forventninger og forestillinger, der måtte have til dem. For eksempel bliver den måde, han spiller country/folk på ofte til en ironisk kommentar over absurde amerikanske tilstande.
På den seneste cd kombinerer han de to spor - country/folk og electronica.
Nummeret 'Passed Around' er en lavmælt og smuk melodi om forgængelighed. 'I Don`t Care About You'; et hårdtslående, frådende billede på kynisme. 'Traci Lords', en sørgmodig sang om den tidligere pornofilmstjernes ensomme hverdag, langt væk fra opmærksomheden. 'Nosebleed on the catwalk' en kommentar til modelverden, udført med tydelige referencer til Rolling Stones. 'She Laughed, She Cried', en elegant bagatel om 'love is painful'.
Og 'When you wind up dead' konkluderer: 'you can`t buy your ass free.' Uhøjtideligt, humoristisk og grænsesøgende.
Simon Gylden er, siden sit første album udkom i 2003, blevet spået et bredere gennembrud.
Men det lader vente på sig. Og i øvrigt virker det heller ikke, som om det er det vigtigste for ham. Og så er vi igen tilbage ved det legesyge, skæve og originale.

Simon Gylden. First Man On Venus. National Masterpiece Library. www.simongylden.dk

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


30. jan. 2008 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:15

Kultur