09 Jul 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Om at ophæve skellet mellem hverdag og kunst

Om at ophæve skellet mellem hverdag og kunst

Tirsdag, 12. februar, 2008, 00:00:00

Fotobog om nyrealismen, der fotograferer det, som kunsten normalt regner for uvigtigt, uinteressant eller ubetydeligt

af Mikael Strandbech
Fejlagtigt, banalt, tilfældigt, amatøristisk, ikke- æstestisk og kedeligt er alle ord, man kunne hæfte på snapshottene på denne side.
Eller på nyrealismen i fotografiet. I begge tilfælde er motivet det hverdagagtige, der sker foran vores øjne.
Bestræbelsen indenfor nyrealismen er, ifølge forfatter til bogen 'Kedelige Billeder', Mette Sandbye, at genopfinde hverdagen gennem en kunst, hvor der lægges vægt på det menneskelige samkvem og sociale relationer?
Der sker ved at fotografere det, som kunsten normalt regner for uvigtigt, uinteressant eller ubetydeligt. Man kunne også kalde det erfaringer, der ligger udenfor det symbolske. Oversete detaljer, særheder, ordløse synsindtryk.

Foto og betragter
Fotografiet danner således grundlag for et møde mellem fotografi og betragter, hvor betragteren selv må lægge sammen og trække fra, ligesom hun gør til dagligt, når hun støder på små eller store begivenheder.
I samtidskunsten bliver det private sammenkædet med det sociale og det fortællende. Og med til det fortællende hører en dokumentation og en indeksering af omverden.
Kunstnerne tilstræber ofte en bevidst upersonlig, objektiv fremstilling af omverden. Men er det muligt at fremstille noget objektivt? Eller bare realistisk ? For hvad er realisme ?
Dette og fotografiets rolle i samtidskunst i øvrigt diskuterer Mette Sandbye i sin bog, der er den tredje fra hendes hånd om centrale tendenser i nyere kunstfotografi.

Akademisk
I bogen trækkes en linje tilbage til de naturalistiske malere og forfattere, der i 1800-tallet introducerede almindelige menneskers hverdagsliv.
Og videre via centrale avantgardestrømninger såsom dadaisme, konceptkunst, minimalisme og Fluxus. Alle strømninger, der ville ophæve skellet mellem hverdag og kunst.
I bogen beskrives en lang række udenlandske og danske kunstner fra forskellige perioder op gennem det 20. århundrede. Blandt de beskrevne er William Eggleston, Lee Friedlander, Per Kirkeby, Lene Adler Petersen, Jytte Rex, Albert Metz, Douglas Huebler, Hans-Peter Feldman, Hannah Hoch og Wolfgang Tillmans.
Forfatter, Mette Sandbye, er lektor i moderne kunst på Københavns universitet, hvilket mærkes på den noget akademiske sprogbrug. Men lader man sig ikke afskrække heraf, er der mange gode pointer at hente.
Desværre, muligvis også i tråd med akademisk tradition, er der for få billeder i bogen. I stedet kan man så besøge Det Nationale Fotomuseum, der netop nu har en udstilling om dansk konceptuelt fotografi i perioden 1965- 1979.

Kedelige Billeder. Fotografiets snapshot-æstetik. Mette Sandbye. Rævens sorte bibliotek/ Politisk Revy. 272 sider. 268 kr.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


12. feb. 2008 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:15

Kultur