Musikken både som kunstart og som fag skal styrkes i skolen, mener lærere, der samler underskrifter på nettet
- Vi har sendt pressemeddelelse ud til alle landets store aviser. Men der er åbenbart ikke sex eller ulykke nok i det, for de har ikke skrevet ret meget om det,' lyder det tørt konstaterende fra Bente Søndergaard, formand for Folkeskolens Musiklæreforening i en samtale med DJBFA`s nyjedstjeneste Saku Nyt.
DJBFA er de danske sangskrivere og komponisters forening.
Folkeskolens Musiklæreforening samarbejder med Gymnasieskolernes Musiklærerforening og Dansk Musikpædagogisk Forening om initiativet
www.musikmanifest.dk, hvis formål er at styrke musikken både som kunstart og som fag i skolen.
Manifestet så dagens lys i november 2007. De vil samle alle gode kræfter i arbejdet for de bedst mulige rammer og vilkår for musikalsk udfoldelse for alle.
De kræver, at alle børn skal have adgang til oplevelser med musik, at alle børn skal have mulighed for at fordybe sig i musik og modtage en progressiv musikundervisning, at talentfulde unge musikere får optimal støtte, og at unge musikudøvere skal have bedre udfoldelsesmuligheder, skriver Saku Nyt.
Manifest-folkene mener, at politikerne skal råbes op for at sikre, at samfundet prioriterer musikken højt.
Knap 4.000 privatpersoner, organisationer, foreninger med flere skrevet under, og 50 personer har skrevet såkaldte sympatierklæringer på www.musikmanifest.dk.
Musikfaget skal ifølge manifestet have højere status i folkeskolen, alle børn fra 0. til 9. klasse skal have to ugentlige musiktimer, og lærerne skal være veluddannede. Mere sang, flere skolekoncerter og en øget bevidsthed og forståelse hos eleverne for både dansk og udenlandsk musiktradition står der også på skemaet i www.musikmanifest.dk.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278