- Vi skal have mangfoldigheden og kreativiteten tilbage i samfundet. Den er voldsomt under pres for tiden, mener leder af Billedskolen for børn
Eva Ring, daglig leder af 'Billedskolen i Tvillingehallen' i København hælder kaffe op i det lyse lokale til venstre for den store hal, hvor staffelier med farvestrålende malerier og skrøbelige papkunstværker, lavet af børn, står stavlet op.
Hun er daglig leder af skolen, der tager imod hundredevis af børn, der vil lave kunst.
Men hun er bekymret for det kreatives muligheder for at overleve i samfundet. Det kreative element er under hårdt pres, mener hun.
- Det kreative og billedkunsten er ved at blive kørt ud på et sidespor, sukker hun.
- Vi skal have mangfoldigheden tilbage i samfundet. Den er voldsomt under pres for tiden. Kreativitet og innovationen - den udviklende nytænkning - kommer kun, når man tilbyder det. Desværre tager man det væk fra folkeskolen ved nedskæringer og forringelser, siger hun og nipper forsigtigt til kaffen.
Faglighed
For eksempel er diplomuddannelsen i billedkunst på Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) nedlagt, og dét er ærgerligt for den pædagogiske faglighed, mener hun.
- Hvis det kreative dannelses-aspekt ryger, bliver udviklingen af hele mennesker sat tilbage, tilføjer hun.
- Det frie rum er simpelthen under pres. Det at reflektere, at dvæle og eksperimentere, at have med de de sjælelige ting at gøre. Fællesskabet og helheden svigtes
Hun rører så rundt i kaffen, og hiver et udklip fra en gratisavis frem.
Ud på skoler
Artiklen fortæller, at kulturminister Brian Mikkelsen (K) og undervisningsminister Bertel Haarder ( V) vil have, at konservatorieuddannede musikere og professionelle billedkunstnere skal styrke de kreative fag. Fag, som alle er enige om, trænger til et løft i skolerne.
De to kæder dog forslaget sammen med arbejdsløsheden blandt musikere og billedkunstnere. Begge er bekymrede over 'det talentspild', som følger af, at mellem 15 og 25 procent med en kunstnerisk uddannelse er helt eller delvis arbejdsløse.
- Ha, de vil have kunstnere og musikere i arbejde. Have dem ud på skolerne. Væk fra de supplerende dagpenge, siger Eva Ring.
- Men billedkunst og pædagogik skal bringes sammen. Man skal ikke glemme fagligheden. Dét at arbejde med børn er ikke nemt, smiler hun.
- Dét skal man have pædagogisk ballast for at gøre, slutter hun.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278