Den russiske film-instruktør Andrei Tarkovskij har påvirket og inspireret en lang række filminstruktører over hele verden. Fem af hans film er blevet genudsendt
af Mikael Strandbech
Nogle film virker mere egnede end andre at gense. Enten fordi man nyder dem eller fordi man ikke helt kan forstår dem - eller en kombination af begge dele. Den mulighed, at gense eller opdage den russiske filminstruktør Andrei Tarkovskijs film, forligger nu med udgivelsen 'Collection'.
Samlingen består af Andrei Tarkovskijs fem kendteste film ud af de syv han nåede at indspille, inden han døde i 1986, kun 54 år gammel. De fem film i samlingen er 'Ivans barndom' (1962), 'Den yderste dom' (1966), 'Solaris' (1972), 'Spejlet' (1974) og 'Vandringsmanden' ( 1979).
Filmene er alle 'remastered og nyrestaureret', hvilket betyder at de er renset for snavs og urenheder billede for billede og digitaliseret på ny. Alle filmene er med dansk tekst - dog er ekstramaterialet kun med engelsk tekst.
Andrei Tarkovskij, der har påvirket og inspireret en lang række filminstruktører over hele verden heriblandt Ingmar Bergman og Lars Von Trier, lever om nogen op til betegnelsen 'Auteur'. At være 'Auteur' indebærer at ens personlige 'signatur', i udpræget grad kan ses såvel i filmens tematiske indhold, som i dens stil.
Ivans Barndom
I 'Ivans Barndom', der var Tarkovskijs første film efter filmskolen, er barnesoldaten Ivan hovedperson.
Ivan har mistet sine forældre under Anden Verdenskrig og fungerer nu som spion bag den tyske frontlinje. Det skal indskydes at historien er baseret på en selvoplevet fortælling af Vladimir Bogomolov. På grund af denne opgave agerer tolv årige Ivan på mange måder alt for voksent og ansvarsfuldt. Men i sine drømme kan Ivan flygte. I en af de fire lange drømmesekvenser, som filmen indeholder, flyver Ivan over markerne. Lykkelig. Netop flyve eller flugt motivet er et af de temaer som Andrei Tarkovskij vender tilbage til igennem hans karriere.
Den yderste dom
I 'Den yderste dom', der har undertitlen 'Andrei Rublev' indledes der også med flyvetemaet.
Nogle bønder har konstrueret en ballon ud af fåreskind og da den kommer i luften med en mand vil jublen ingen ende tage. Flyveturen slutter dog brat med et fastfrosset billedet af græsset, idet mand og ballon rammer jorden. Derefter klippes der til et slow-motion billede af en hest, der falder omkuld.
Netop hesten, som et billede på livskraft, er også et tilbagevendende billede og tema i Tarkovskijs film. Filmen handler om ikon maleren Andrei Rublev, der rejser igennem et middelalderligt Rusland, hvor kirken og lokale fyrster holder befolkning nede i en grum elendighed. De oplevelser Andrei Rublev kommer ud for på sin rejse, får ham til at sætte spørgsmålstegn ved menneskets eksistensvilkår og hans egen tro.
Solaris
I 'Solaris' skal hovedpersonen Kris Kelvin også ud på en rejse, nemlig gennem at flyve ud i det ydre rum.
På en fjern planet findes et mystisk hav, der har karakter af en levende organisme, der kan udprojicere menneskelige fantasier og traumer i kød og blod. 'Solaris' er betegnet som en Science fiction-film og er baseret på Stanislav Lems bog af samme navn.
Selve rejsen, den ydre, interessere ikke Tarkovskij i denne film, og vi ser kun to scener heraf, hvilket er højst usædvanligt for en science fiction-film. Rejsen foregår på det indre plan. 'Solaris' er beskrevet som en filosofisk rejse der blandt andet undersøger kærlighed, identitet og forsoning.
Da Kris Kelvin vender hjem fra sin rejse går han op mod sin faders hus og da han kigger ind af vinduet, begynder det pludseligt at regne inde i stuen, selvom det er tørvejr udenfor. Denne scene bliver et billede på forløsning. Netop vand, både som lyd og i billede er tilbagevendende i Tarkovskijs film.
Spejlet
'Spejlet' er både foruroligende mærkelig og betagende smuk. Tarkovskij opløser grænserne mellem drøm og virkelighed, mellem fortid og nutid i en slags 'steam of conciousness'.
En egentlig handling findes ikke. Men man følger hovedsagligt to personer, en mor og en søn. Vi ser episoder fra deres separate og fælles liv, og i begge situationer får vi indtrykket af deres stærke forbundenhed. Filmen er ifølge Tarkovskij selvbiografisk og indeholder et væld af uforglemmelige mystiske, poetiske og uforudsigelige scener. Et eksempel herpå kunne være den hvor en kvinde (moderen) svæver over sin seng på replikken 'jeg elsker dig'. Budskabet synes at være: kærligheden sætter de almindelige naturlove ud af funktion og fører mennesket in i en anden dimension.
Vandringsmanden
'Vandringsmanden' er også en science - fiction film.
En meteor er landet på jorden og har skabet en mystisk kraft, der holdes indespærret i en zone af myndighederne.
I Zonens centrum findes et mystisk værelse, hvor man kan få sine inderste ønsker opfyldt. For at komme ind i zonen må man have en vandringsmand, der kan lede en. Vi følger en forfatter, en forsker og vandringsmanden ind i zonen. Zonen bliver et billede på et område inden i mennesket, hvor vore muligheder og følelser ligger.
Andrei Tarkovskij: Collection. Udsendt på DVD af Another World Entertainment ApS. www.anotherworldent.com
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278