JP/Politikens Hus har afhændet gratisavisen 24timer til en anden gratisavis, MetroXpress. Dermed er der indledt et samarbejde med verdens største aviskæde
I onsdags afhændede JP/Politikens Hus kontrollen over gratisavisen 24timer til en anden gratisavis, MetroXpress.
JP/Politikens Hus har ellers investeret flere hundrede millioner kroner i 24timer for at udkonkurrere en tredje gratisavis, den husstandsomdelte Nyhedsavisen.
Indtil videre er det ikke lykkedes, og nu indgås i stedet et samarbejde med MetroXpress. Dermed styrker 24timer og MetroXpress deres position på markedet.
I bytte for 24timer får JP/Politiken 'et mindre millionbeløb' samt 24,5 procent af aktierne i MetroXpress, der sidste år havde et overskud på ca. otte millioner kroner, skriver Børsen.
Med sammenlægningen får MetroXpress A/S en ny ejerkreds. JP Politikens Hus A/S indtræder med 24,5 procent, mens de hidtidige ejere A-Pressen og Metro International herefter ejer henholdsvis 24,5 procent og 51 procent af selskabet.
Dermed fortsætter tendensen på det danske mediemarked med færre og større avisudgivere, som ofte udgiver flere forskellige produkter og aviser.
En million daglige læsere
I en pressemeddelelse oplyser MetroXpress, at med de to gratisaviser kan man give annoncørerne adgang til omkring en million daglige læsere og hele 1,9 millioner forskellige læsere hen over en uge - svarende til halvdelen af den danske befolkning over 14 år.
- Denne position skal styrkes og udbygges ved at investere i både oplag og redaktionel produktudvikling, siger administrerende direktør i metroXpres A/S, Søren Riis.
- Jeg er overbevist om, at vi kan udgive og drive to overskudsgivende gratisaviser i Danmark. Nu har vi de to bedste gratisaviser, og derfor har vi også en unik mulighed for at dække det meste af Danmark og sikre en sund økonomi i et vanskeligt marked. Vi kan tilbyde annoncørerne en kolossal gennemslagskraft, udtaler Søren Riis.
Koncerndirektør i JP/Politikens Hus, Torsten Bjerre Rasmussen, indtræder nu i bestyrelsen i MetroXpress A/S. Han siger:
- Med denne aftale styrker vi vores position på markedet som medejere af de to gratisaviser, vi tror mest på, og vi har stor tiltro til, at netop Metrokoncernen kan løfte opgaven.
I 2. halvår 2007 havde metroXpress 507.000 læsere og 24timer 535.000 læsere. De to aviser har kun 16 procent fælles læsere. Aviserne står stærkt over for hver sin målgruppe. MetroXpress klarer sig bedst hos de helt unge mellem 14 og 35, mens 24timer har godt fat i de lidt ældre læsere mellem 35 og 49 år.
Verdens største aviskæde
Metro International, som ejer aktiemajoriteten i de to gratisaviser, er verdens største aviskæde med hovedkontor i London. Metro International udgiver aviser i over 150 store byer i 21 lande i Europa, Nord og Sydamerika og Asien.
I spidsen står den danske Per Mikael Jensen, som tiltrådte som koncernchef 1. november 2007 - efter at han i 15 måneder havde været direktør for TV2.
Det er ikke kun i Danmark, at Metro International udvider sit samarbejde med andre store mediegiganter.
Metro Sverige offentliggjorde i mandags, at den norske mediegigant Schibsted, som ejer Svenska Dagbladet og Aftonbladet, havde købt 35 procent af aktierne i Metro Sverige for 350 millioner svenske kroner. Umiddelbart havde det som konsekvens, at den svenske gratisavis Punkt SE, som ejedes af Aftonbladet, blev lukket.
Planen er at samarbejde om annoncesalget i de to mediekoncerner og på sigt skabe et fælles salgsselskab mellem Metro og Schibsteds Aftonbladet. Derudover etableres flere forskellige indholdssamarbejder mellem Metro, Aftonbladet og Svenska Dagbladet - blandt andet omkring underholdning, skriver journalisten.dk.
Ifølge Per Mikael Jensen er samarbejdet mellem Metro International og Schibsted blot begyndelsen på flere nye aftaler. Han forudser, at de to inden længe vil indlede lignende samarbejder i både Frankrig og Spanien.
- Schibsted driver jo gratisaviser i Frankrig og Spanien, og der kan man meget vel forestille sig, at vi sætter os ned og ser på, om vi også der kan gøre noget sammen på de markeder. Men der er intet konkret endnu, siger Per Mikael Jensen til Journalisten.dk.
Og om indtægten på 350 millioner svenske kroner siger han:
- De 350 mio. kr. skal bruges fornuftigt. Formålet med det hele er jo at gøre aktieejerne glade. Og så må vi se, om vi kan finde på ting og sager, der yderligere kan styrke forretningen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278