24 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

P3 kræver ændring i musik

P3 kræver ændring i musik

Onsdag, 11. juni, 2008, 00:00:00

80 procent af de musiknumre, som bliver spillet på P3, bliver mixet om, så de passer til kanalens profil. Det har blandt andet også ramt Annika Aakjær

'En sjælden fugl er landet på den danske musikscene. Annika Aakjærs debut-cd 'Lille Filantrop' indeholder både stærke, iørefaldende melodier og tekster, der tør sige tidsånden midt imod.'
Således skrev Arbejderens anmelder, Mikael Strandbech, den 10. maj, hvor Annika Aakjærs debut-cd blev anmeldt. Ikke kun Arbejderen har givet cd`en fine anmeldelser og den bliver nu også spillet på P3. Her er det imidlertid ikke samme version af titelsangen, der bliver spillet, som på cd`en, hvor rapperen Per Vers medvirker. Det gør han imidlertid ikke i radioversionen.
- Vi indspillede en ekstra version uden Per Vers, fordi Playground havde forudset, at P3 ikke ville godkende versionen med rap. Det viste sig at passe. P3-folkene sagde, at de aldrig ville spille versionen med Per, forklarer Annika Aakjær til Nyhedsavisen.
Hun ærgrer over at måtte indrette sig på radiostationens krav.
- Jeg synes, at udgaven med Per Vers er den rigtige. Vi er musikalske åndsfæller, så vores udtryk passer godt sammen, siger hun.

Musikken bliver kalkuleret
Per Vers, hvis borgerlige navn er Per Uldal, er heller ikke glad for,at hans version af ÔLille Filantrop` fik den kolde skulder af P3.
- Jeg synes jo selv, at jeg beriger nummeret. Men jeg er også hård på sjælen efter så mange år som pladeudgivende kunstner, at jeg nægter at blive personligt såret, siger rapperen.
Personligt mener Per Vers ikke, at P3 eller andre radiokanaler bør stille nogle betingelser, da det spolerer det kunstneriske udtryk, hvis musikken bliver kalkuleret.
- At møde krav om, hvordan min musik skal lyde, virker ekstremt demotiverende. Det duer ikke at skulle prøve at regne ud, hvordan folk gerne vil have tingene serveret.

80 procent mixes om
Nyhedsavisen har i flere artikler sat spot på P3`s musikudvælgelse. Ifølge avisen bliver 80 procent af de musiknumre, som bliver spillet på P3, mixet om, så de passer til kanalens profil.
Et andet eksempel er Rasmus Nøhrs singlehit. Her røg saxofon-soloen til fordel for en guitar efter at P3`s musikchef havde opfordret til, at nummeret blev mixet om.
Ifølge musiker, forfatter og musikforsker Henrik Marstal er de såkaldte 'radio-edits' et nødvendigt onde for, at musikken får det optimale flow. Men problemet er, at man skærer alt det væk, der er sjovt og anderledes, og ændringerne går også ofte imod de kunstneriske intentioner, mener han.
- Det er et dilemma, hvor den kunstneriske frihed står frontalt mod en kommerciel nødvendighed. Der er forskellige magtrelationer på spil, men det allervigtigste for pladeselskabet er at blive spillet på P3. Og eftersom P3 kan vælge og vrage, sidder deres lille musikudvalg som kunstnerisk smagsdommer. Så kan man så spørge, om de har kompetence til det? Jeg mener, de har en urimelig stor magt, for P3 har nærmest opnået en monopol-lignende tilstand, som i høj grad skyldes, at de kommercielle radiokanaler ikke tør satse på ny musik, siger Henrik Marstal til Nyhedsavisen.

Udskiftning i playlisteudvalg
Flere politikere er utilfredse med P3 's håndtering af musikudvælgelsen.
- Det er ikke et kønt syn for Danmarks Radio, at P3 er blevet så kommercialiseret. DR har en særlig forpligtigelse til ikke at tvinge kunstnere til at ændre deres kunst, så det passer ind i deres profil. Det er helt ude i skoven, mener SF`s medieordfører Holger K. Nielsen, der samtidig undrer sig over, at kunstnere og pladeselskaber accepterer at skulle tilpasse sig P3 s segment-radio.
Den socialdemokratiske kulturordfører Mogens Jensen foreslår, at DR sørger for, at der kommer fast udskiftning blandt de otte medlemmer af P3's playliste-udvalg.
Både Mogens Jensen og de radikales kulturordfører, Simon Emil Ammitzbøll, mener, at man kan sammenligne playliste-udvalget med filmkonsulent-ordningen, hvor man kun kan sidde i tre år.
- Jeg vil gerne opfordre DR til at have en vis rotation, så det ikke bare bliver den samme smag og de samme kriterier, der slår igennem. Så længe den her medieaftale løber, kan vi dog ikke beslutte noget. Men som politikere bør vi kunne stille krav til, at kanalen opfylder sin brede public service-forpligtigelse, siger Simon Emil Ammitzbøll.
DR's musikchef Ole Mølgaard er dog helt tryg ved de beslutninger, der træffes i playliste-udvalget og ønsker ikke en fast rotation.
- Vi har her en redaktion med en høj musikfaglighed, som løbende bliver skiftet ud, når der er nye værter på programmerne og lignende, siger han til Nyhedsavisen.


P3`s playliste-udvalg
P3's playliste-udvalg mødes hver torsdag til 'plug in møde', hvor kunstnere og pladeselskaber præsenterer deres musik. Mødet varer tre-fire timer, og man når normalt at få besøg af 15-16 forskellige 'sælgere' fra pladebranchen, oplyser Nyhedsavisen.
Udvalget består af:
Musikchef Lars Trillingsgaard (38 år)
Vært på 'Musik Nu', Christina Høier (35 år)
Vært på 'Musik Nu', Tony Scott (32 år)
Vært på 'Godmorgen P3, Henrik Povlsen (32 år)
Vært på 'Godmorgen P3, Julie Bundgaard (34 år)
Vært på 'Tjecklisten', Andrew Jensen (48 år),
Musikkoordinator Morten Rindholt (50 år)
Musikredaktør Jesper Raab (38 år)

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


11. jun. 2008 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:11

Kultur